بررسی نشانه‌شناسانۀ مؤلفه‌های تصویری پوسترهای آموزشی سازمان بهداشت جهانی (بررسی موردی: بیماری کرونا 1400-1399)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کاربردی)

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه گرافیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه گرافیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

10.48301/kssa.2023.386413.2459

چکیده

تحلیل نشانه‌شناسی پوستر، مجموعه‌ای از نشانه‌های تصویری-نوشتاری است که برمبنای آنها رابطه‌های میان‌نشانه‌ای تعین پیدا می‌کند. باتوجه به اهمیتی که پوسترهای آموزشی در ارتقای سطح سلامت مردم ایفا می‌کند، شیوۀ مناسب و ارائۀ تأثیرگذار آنها می‌تواند در جهت بهبود زندگی سالم‌تر مردم نقش داشته باشد. میان‌رشته‌ای بودن موضوع این تحقیق (زبان‌شناسی، روان‌شناسی و گرافیک با نشانه‌شناسی) تجزیه ‌و ‌تحلیل نسبت پوسترهای آموزشی و نشانه‌شناسی را امری اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. در طراحی پوستر‌ تمامی رمزگذاری‌های هنرمند توسط مخاطب رمزگشایی می‌شود و هنرمند می‌باید از نحوۀ رمزگشایی مخاطبان آگاه باشد. مقالۀ حاضر با‌ هدف شناخت رویکرد نشانه‌شناسی و نحوۀ بهره‌گیری سازمان ‌بهداشت ‌جهانی از نشانه‌های تصویری برای تعامل با مخاطب در پوسترهای آموزشی بیماری کرونا انجام شد؛ روی‌‌سخن با مخاطبان خاص در حوزۀ گرافیک است. سؤالات بدین شرح است: ویژگی جهان‌شمولی چه تأثیری در گزینش نشانه‌های تصویری پوسترهای مورد‌نظر دارد؟ سازمان‌‌ بهداشت ‌جهانی چگونه از نشانه‌شناسی در پوسترهای آموزشی کرونا بهره‌جسته است؟ روش‌‌تحقیق توصیفی-‌تحلیلی و به‌‌شیوۀ کتابخانه‌ای و اسنادی می‌باشد که مطابق با سه گروه بیان‌شده از پوسترهای آموزشی سازمان، سه نمونه از پوسترهای کرونا بررسی شد. نتایج نشان می‌دهد، در طراحی پوسترهای آموزشی سازمان ملل، استفاده مناسب طراحان از ابزارهای نشانه‌شناسی برگرفته از نظرات فردینان دو‌‌ سوسور و چالز سندرس پیرس، مخاطب را در درک عمیق متغیرهای پیچیده‌ نشانه‌ها یاری و موجب تسهیل خوانش او از پیام آموزشی می‌شود. جهان‌‌گیر بودن کرونا در طراحی پوستر‌های آموزشی به‌درستی نمایش داده شده است. استفاده از تصاویر قابل‌فهم برای افراد با سطح تحصیلات متفاوت، نمایش نژاد‌های مختلف با پوشش متفاوت، نمایش جنسیت‌ها در سنین گوناگون از دیگر مواردی است که سازمان بدان توجه داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Semiotic Investigation of Visual Components of World Health Organization Educational Posters (Case Study: Coronavirus 2020-2021)

نویسندگان [English]

  • Bahareh Moayeri 1
  • Seyed Aboutorab Ahmadpanah 2
1 Master of Art (M.A), Department of Graphic, Tarbiat Modares University (TMU), Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Graphic, Tarbiat Modares University (TMU), Tehran, Iran.
چکیده [English]

The semiotic analysis of the poster is a set of visual-textual signs based on the inter-signal relationships. The interdisciplinary nature of the subject of this research (linguistics, psychology and graphics with semiotics) makes the analysis of educational posters and semiotics inevitable. In designing a poster, all the codes of the artist are decoded by the audience, and the artist must be aware of how to decode the audience. This research was conducted with the aim of knowing the goals of semiotics and how the World Health Organization uses visual signs for the audience in educational posters of medical diseases. The questions are as follows: What effect does universality have on the selection of visual signs of the desired posters? How has the World Health Organization benefited from semiotics in educational posters? The research method was descriptive-analytical and library research and documents study based on the three groups of educational posters of the organization, three samples of the posters were examined. It research findings indicated that in UN educational designs, the use of appropriate designers using semiotic results tools derived from the opinions of "Ferdinand de Saussure" and "Charles Sanders-Pierce" helped the audience to understand more complex signs and made them read educational messages. Universality is properly displayed in the design of educational posters. Using images for people with different educational levels, showing different races with different costumes and beliefs, showing genders at different ages are other factors that the organization should have knowledge of.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semiotics
  • Educational Poster
  • World Health Organization
  • Coronavirus
  • Image Structure
[1] Babakmoin, m., & Rezaee, F. (2019). cultural posters semiology analyzed as text at the beginning of the decade 80. Journal of Fine Arts: Visual Arts, 24(2), 81-90. https://doi.org/10.22059/jfava.2018.136719.665316
[2] Arawahi Azar, M. (2006). Graphic 2. Vasheghan. https://didavarbook.com/products/10 818/%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%D9%8A%D9%83-2
[3] Sojodi, F. (2019). Applied semiotics (6 ed.). Alam. https://www.gisoom.com/book/1155 1225
[4] Zimran, M. (2003). An introduction to semiotics in art. Qaseh. https://www.gisoom.com/ book/1266140
[5] Dianat, F. (2018). A Study of the Importance of Semiotics (Implication) in Conceptual Photography. Theoretical Principles of Visual Arts, 2(2), 71-84. https://doi.org/10. 22051/jtpva.2018.3986
[6] Rizvanizadeh, N. (2014). Examination of semiotic opinions in Greek language (use of semiotics in the process of formation of pictorial signs). [Master, Al-Zahra ]. Tehran, Iran. https://elmnet.ir/doc/10851439-2621
[7] Parsa, E. (2013). Examining photographic functions in poster and billboard design with a semiotics approach - practical project: poster design with photographic techniques. [Master, Tarbiat Modares]. Tehran, Iran. https://elmnet.ir/doc/1076535 9-12646
[8] De Saussure, F. (2011). Course in general linguistics (W. Baskin, Trans.; Perry Meisel Haun Saussy ed.). Columbia University Press. https://search.worldcat.org/title/ course-in-general-linguistics/oclc/826479070
[9] Fiske, J. (1991). Semiological Struggles. Annals of the International Communication Association, 14(1), 33-39. https://doi.org/10.1080/23808985.1991.11678777
[10] Yang, C.-M., & Hsu, T.-F. (2015). Applying Semiotic Theories to Graphic Design Education: An Empirical Study on Poster Design Teaching. International Education Studies, 8(12), 117-129. https://doi.org/10.5539/ies.v8n12p117
[11] Hossein Yazdi, M. (2013, October 22). Semiótica. Anthropology and culture. https:// anthropologyandculture.com/%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9% 87-% D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C/
[12] Sad Berenji, S., Ansari, M., Bemanian, M., & Hassani, M. (2021). Semiotics as a Framework for Reading and Writing Landscape. The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar, 18(103), 65-74. https://doi.org/10.22034/bagh.2021.278517.4852
[13] Hamejani, Y., Bayzidi, Q., & Sahabi, J. (2018). The Semiotics of Pir-e Shaliar Ritual Ceremony in Cultural Landscape of Hawraman. The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar, 15(67), 17-30. https://doi.org/10.22034/bagh.2018.80611
[14] Eco, U. (1986). Semiotics and the Philosophy of Language. Indiana University Press. https://iupress.org/9780253203984/semiotics-and-the-philosophy-of-language/
[15] Asadalahi, M. (2018). Poster design (F. Moslehi Moslehabadi, Ed. 2 ed.). Fatemi. https://www.gisoom.com/book/11461291
[16] Farrokhnejad, R., & Salari, A. (2019). Semiotic Analysis of Infographics and Motion graphics Broadcasted in the Islamic Republic of Iran Broadcasting Networks (IRIB) in 2017. Quarterly Scientific Journal of Audio-Visual Media, 12(28), 199-228. https://doi.org/10.22085/javm.2019.83885
[17] Niromand, M. H. (2017). Blue Elephant's Guidelines for Ideation: Guidelines for Ideation and Cultivation (S. J. Hadian Zavareh, Ed. 5 ed.). Farhangsarai Mirdashti. https://www.gisoom.com/book/11341706
[18] Ayetollahi, M. (2014). Analyzing the symbolism of the Iranian garden and reading the garden as a text with a semiotic approach (the surviving gardens of Isfahan from the Safavid era). [Master, Tehran]. Tehran, Iran. https://elmnet.ir/doc/10943068-41061
[19] Dağlı, Ö., & Hacıbektaşoğlu, E. (2015). Semiotic analysis of a poster about violence against women violence. Communication and Media Technologies. Special Issues, 5(Special Issue), 102-111. https://doi.org/10.30935/ojcmt/5677
[20] Saif, A. A. (2009). Modern educational psychology: psychology of learning and education (3 ed.). Doran. https://www.gisoom.com/book/1573647
[21] ResolvetoSaveLives. (2021). WHO WE ARE: We are mission-driven and have deep technical expertise. Resolve to Save Lives. https://resolvetosavelives.org/about/
[22] White, K. S. (2012). Effective Poster Design. [Bachelor, UTAH STATE]. Logan, Utah.
[23] PanAmericanHealthOrganization. (2020, May 6). Infographic: Managing the bodies of deceased COVID-19 patients by health workers. PAHO. https://www.paho.org/en/ documents/infographic-managing-bodies-deceased-covid-19-patients-health-workers
[24] PanAmericanHealthOrganization. (2020, July 1). Infographic: How to wear a non-medical fabric mask safely. PAHO. https://www.paho.org/en/documents/infographic-how-wear-non-medical-fabric-mask-safely