اثربخشی لباس بر درمان بیماری‌های جسمی از خرافه تا واقعیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (نظری)

نویسنده

گروه آموزشی هنر، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شیراز (الزهرا)، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ایران.

10.48301/kssa.2022.329517.2008

چکیده

لباس، در زبان فارسی، پوشاک، پوشش، جامه و رخت نامیده می‌شود و کارکرد اصلی آن، محافظت بدن از عوامل جوی و پنهان کردن بدن از دید ِدیگر افراد است. اما به غیر از این وظایف، طبق اسنادِ مکتوب و معتبر و آداب و رسومی که از نسل های قبل به میراث رسیده است، در نزد برخی از مردم، باور و اعتقاد، به دیگر اثراتِ لباس، همچون تأثیر آن بر درمان بیماری‌های جسمی وجود دارد.
لباس در زبان فارسی، پوشاک، پوشش، جامه و رخت نامیده می­شود و کارکرد اصلی آن، محافظت بدن از عوامل جوی و پنهان کردن بدن از دید ِدیگر افراد است. اما به غیر از این وظایف، طبق اسنادِ مکتوب و معتبر و آداب و رسومی که از نسل‌های قبل به میراث رسیده است، در نزد برخی از مردم، باور و اعتقاد، به دیگر اثراتِ لباس، همچون تأثیر آن بر درمان بیماری­های جسمی وجود دارد. امروزه تأثیر برخی از ویژگی­های لباس مانند رنگ آن، بر تسکین آلام روحی و حتی درمان برخی از بیماری­های مرتبط با روح  و روان به اثبات رسیده است. اما اثبات تأثیر آن بر درمان بیماری­های جسمی، مانند باور برخی مردم که بر تن فرد مبتلا به سرخک، لباس قرمز می پوشانند، با استناد به قوانین طبیعی و علم پزشکی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت و ضرورتِ عدم به خطر انداختن جان و سلامت انسان­ها و حفظ ایمان و اعتقادات دینی افراد، با پرهیز از اشاعۀ خرافه و پاسخ به این سؤال که آیا از نظر علمی، لباس می‌تواند در روند بهبود بیماری مؤثرباشد؟ در این مقاله با دلایل عقلی و استناد به قانون علت و معلول، فرضیۀ مبنی بر اثر بخشی برخی از ویژگی­های لباس بر درمان بیماری­های جسمی ارائه می­گردد. روش تحقیق در این مقاله بر مبنای پژوهش­های بنیادی و پایه­ای است و نتیجه این مقاله زمینه­ای نظری را فراهم می­کند تا مقدمه­ای برای معرفی لباس در بهبود روند بیماری­های جسمی در دیگر پژوهش‌های مشابه در آینده باشد.
امروزه تاثیر برخی از ویژگی‌های لباس مانند رنگ آن، بر تسکین آلام روحی و حتی درمان برخی از بیماری‌های مرتبط با روح و روان به اثبات رسیده است. اما اثبات تاثیر آن بر درمان بیماری‌های جسمی، مانند باور برخی مردم که بر تن فرد مبتلا به سرخک، لباس قرمز می پوشانند، با استناد به قوانین طبیعی و علم پزشکی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت و ضرورتِ عدم به خطر انداختن جان و سلامت انسان‌ها و حفظ ایمان و اعتقادات دینی افراد، با پرهیز از اشاعه خرافه و پاسخ به این سوال که آیا از نظر علمی، لباس می تواند در روند بهبود بیماری موثرباشد؟ در این مقاله با دلایل عقلی و استناد به قانون علت و معلول، فرضیه‌‌ی مبنی بر اثر بخشی برخی از ویژگی‌های لباس بر درمان بیماری‌های جسمی ارائه می‌گردد. روش تحقیق در این مقاله بر مبنای پژوهش‌های بنیادی و پایه‌ای است و نتیجه این مقاله زمینه‌ای نظری را فراهم می-کند تا مقدمه‌ای برای معرفی لباس در بهبود روند بیماری‌های جسمی در دیگر پژوهش‌های مشابه در آینده باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Clothing on the Treatment of Physical Diseases from Superstition to Reality

نویسنده [English]

  • Artemis Hooshyar
Faculty member, Department of Art, Technical and Vocational University (TVU), Tehran, Iran.
چکیده [English]

Clothing in Persian is called pooshak, pooshesh, jameh, and rakht and its main function is to protect the body from atmospheric factors and hide the body from the view and opinions of other people. In addition to these functions, in different eras of history, according to written and authentic documents and customs inherited from previous generations, some people believe in other effects of clothing such as its effect on a cure for physical ailments. Today, the effect of some properties of clothing such as its color on relieving mental pain and even treating some mental illnesses has been proven. However, to prove its effectiveness in treating physical ailments such as the belief that a person with measles should wear red has received less attention citing natural laws and medical science. Considering the importance and necessity of not endangering people's lives and their health and preserving people's faith and religious beliefs by avoiding the spread of superstitions and answering the question whether from a scientific point of view, clothes can be effective in the healing process of disease. The research method in this article was based on fundamental and basic research and the result of this article provides a theoretical background to be an introduction to the concept of clothing in improving the process of physical diseases in other similar researches in the future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Clothing
  • Physical Therapy Medical Miracles Mental Illness Superstition
[1] Ali, M. M. (2011). Holy Quran. Ahmadiyya Anjuman Ishaat Islam Lahore United States of America. https://books.google.com/books/about/Holy_Quran.html?id=Po2BOTsMosC
[2] Barazesh, A. (2017). Tafsir of Ahlebayt: Al-Maideh 30 - Al-An'am (Volume 4) (S. R. Beheshtinjad, H. Javani, & M. Khalash, Trans.; Z. Farhadi, Ed. 2 ed.). Amir Kair. https://www.gis oom.com/book/11327912
[3] Alkalini, M. (2008). Alkafi. Darolhadith. https://noorlib.ir/book/info/3635
[4] Hooshyar, A. (2020). A comparative and symbological study and the relationship between the designs of the Zandiye period charms shirt and the motifs of the bronze objects of Lorestan (a case study of the motif of the cedar tree). Ourmazd, 12(50), 61-80. https: //en.civilica.com/doc/1242637/
[5] Elahi, M. (2010). Dress as Identity. National Studies Journal, 11(42), 3-30. https://www.r jnsq.ir/article_99553.html?lang=en
[6] Abedinirad, S. (2016). Fashion and clothing in the realm of conceptual art (2 ed.). Nazar. https://www.gisoom.com/book/11353433
[7] Khodadadi, J. (2013). Fifteen days to Health (15 ed.). Nashreshahr. https://www.gisoom.c om/book/1944598
[8] Samadifard, N. (2011). Fashion and Fashionism. Nikamooz. https://www.gisoom.com/b ook/1771245
[9] Sanati Masboughi, Z. (2021). Application of Modern Physics Findings in Medicine: Bio-Resonance Therapy. Karafan Quarterly Scientific Journal, 18(Special Issue 1), 167-178. https://doi.org/10.48301/kssa.2021.217449.1016
[10] Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., & Bem, D. J. (1990). Introduction to psychology (10 ed.). Harcourt Brace Jovanovich. https://www.amazon.com/Introduction-Psych ology-Richard-Atkinson-Edward/dp/0155436937
[11] Bliokh, P. V., Nicholaenko, A. P., & Fillipov, I. F. (1980). Schumann resonances in the Earth-ionosphere cavity (S. Chomet, Trans.; D. Llanwyn-Jones, Ed.). Institution of Electrical Engineers. https://www.researchgate.net/publication/234185435_Schumann_Reso nances_in_the_Earth-ionosphere_Cavity
[12] Farzbod, M., Rezaii, A., & Janalizadeh Choobbasti, H. (2018). Collective Memory and Iranian Identity. National Studies Journal, 19(73), 3-20. https://www.rjnsq.ir/article _95615.html?lang=en
[13] Delpasand, K., Kiani, M., Afshar, L., Tavakkoli, S. N., & Shirazi, S. F. H. (2018). Extractingthe Ethical Challenges of Pharmacy Profession in Iran, a Qualitative Study. Journal of Research in Medical and Dental Science, 6(1), 52-58. https://doi.org/10.24896/jrmd s.20186110
[14] Sataei Mokhtari, T., Shahdadi, F., & Salehi Sardoei, A. (2022). The Effect of Different Solvents on the Percentage of Free Radical Scavenging DPPH and Antioxidant Activity of Native Medicinal Plants in Jiroft City. Karafan Quarterly Scientific Journal, 18(4), 145-158. https://doi.org/10.48301/kssa.2021.279158.1454
[15] Hall, H. (2007). Masaru Emoto’s wonderful world of water. Skeptical Enquirer, 31(6), 49-51. https://skepticalinquirer.org/2007/11/masaru-emotos-wonderful-world-of-water/
[16] Reville, W. (2011, February 17). The pseudoscience of creating beautiful (or ugly) water. The Irish Times. https://www.irishtimes.com/news/science/the-pseudoscience-of-cr eating-beautiful-or-ugly-water-1.574583
[17] Darvishi, H. (2012). Nisan water, God's gift to mankind. Shamime-kusar. https://www.gi soom.com/book/1826497
[18] Esmaeeli, H., Mortazevi, F., Karami, B., Hashemzadeh, A., Gashtasb, M., & Ebrahimi Joveini, R. (2014). Death escaping or accepting the death (a study in the death in Khayyam's poems). Bulletin of Environment, Pharmacology and Life Sciences, 3(Special Issue ), 120-125. https://www.omarkhayyamnederland.com/library/articles/esmaeeli-hosse in.html
[19] Jahanshahi Afshar, A., & Shamsodini Motlagh, M. H. (2014). The superstition Origins and Its Function in People's Life(The Studied Sample: Kerman People's beliefs). Culture and Folk Literature, 2(3), 49-78. http://cfl.modares.ac.ir/article-11-2195-en .html
[20] Dispenza, J. (2014). You are the Placebo: Making Your Mind Matter. Hay House. https:/ /books.google.com/books?id=rslBnQEACAAJ
[21] Byrne, D., & Griffitt, W. (1966). A developmental investigation of the law of attraction. Journal of Personality and Social Psychology, 4(6), 699-702. https://doi.org/10.103 7/h0023993
[22] Shamloo, S. (1997). Mental Health (12 ed.). Roshd. https://www.gisoom.com/book/112 4891
[23] Rosenhan, D. L., & Seligman, M. E. P. (1989). Abnormal Psychology. William Warder Norton. https://books.google.com/books?id=3LI8PwAACAAJ
[24] Atkins, D. C., & Kessel, D. E. (2008). Religiousness and Infidelity: Attendance, but not Faith and Prayer, Predict Marital Fidelity. Journal of Marriage and Family, 70(2), 407-418. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2008.00490.x
[25] Howell, E. (2016). In the robes of Christ. Review & Expositor, 113(3), 369-382. https://d oi.org/10.1177/0034637316658481
[26] Ahmad, M. (2020). Literary miracle of the quran. Ar-Raniry: International Journal of Islamic Studies, 3(1), 205-220. https://doi.org/10.22373/jar.v3i1.7490
[27] Duffin, J. (2009). Medical Miracles: Doctors, Saints, and Healing in the Modern World. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195336504.001.0 001
[28] Mahyar, A. (2004). Khaghani and Occult Sciences. Literary studies and research of Khwarazmi University, 1(1), 113-126. https://doi.org/10.52547/jls.1.1.113
[29] Barati, P. (2018). Magic winds: an introduction to the knowledge of foreign sciences in Iran (3 ed.). Cheshmeh. https://www.gisoom.com/book/11468806
[30] Hosseini Amin, H., Minaeipour, M., & Karaminia, M. (2019). Semiotics of sihr in the Holy Quran. Literary studies of Islamic texts, 4(3), 127-150. https://doi.org/10.22081/jrla. 2020.53154.1203