پیشنهاد یک الگو به روش پژوهش ترکیبی برای افزایش سهم بازار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کاربردی)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 استاد گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

10.48301/kssa.2024.381087.2414

چکیده

این نوشتار، یک الگوی توسعه‌ای – کاربردی برای افزایش سهم بازار گروه بهمن با گردآوری داده‌ها به روش پژوهش ترکیبی (کیفی – کمی) از دیدگاه هستی پژوهی پیشنهاد می‌دهد. در گام کیفی، از روش گفتگو و سپس ارزیابی محتوا به کمک نرم‌افزار MAX-QDA و برای گام کمّی، روند توصیفی – پیمایشی به همراه الگوسازی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار SPSS & SMART-PLS به‌کاررفته است. گروه بررسی‌شده در مرحله نخست، بزرگان خودروسازی سال 1398 و در گام دوم، همه مدیران و خریداران گستره بازار (به‌ویژه مدیران بالا‌دست بازاریابی صنعت خودرو‌سازی) بودند. بر پایه گزارش به‌دست‌آمده، گروه دوم نامحدود بوده و اندازه نمونه به کمک جدول کرجسی – مورگان، 384 نفر با نمونه‌گیری پیشامدی ساده برگزیده شدند. متغیرهای پژوهش دربرگیرنده راهبردهای تسهیل‌کننده، سنجه‌های پیرامونی، توانمندی‌های سازمانی، سهم بازار، سنجه‌های بازدارنده شرکت خودروسازی، پیامدها، بهبود کارکرد سازمانی و نیز کیفیت خدمات به خریداران است. برآیند پژوهش نشان‌دهنده کارایی مثبت این متغیرها بر سهم بازار است و همچنین میانجی‌گری راهبردهای تسهیل‌ساز در پیوند میان سنجه‌های کارساز بر سهم بازار با پیامدها و بهبود کارکرد سازمانی را آشکار می‌کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Proposing a model using a combined research method to increase market share

نویسندگان [English]

  • Parisa Tavakoli Targhi 1
  • Morteza Mousa Khani 2
  • Hamed Rhamani 3
1 PhD Student, Department of Business Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Professor, Department of Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

This paper proposes a development-applied model to increase the market share of Bahman Group by collecting data of combined research method (qualitative-quantitative) from an ontological point of view. In the qualitative step, the discussion method and then content evaluation using MAX-QDA software and for the quantitative step, the descriptive-survey process with structural equation modeling using SPSS & SMART-PLS software has been used. In the first stage, the studied group was the greats of the automotive industry in 1398, and in the second stage, all the managers and buyers of the market area (especially the top marketing managers of the automotive industry). According to the report, the second group was unlimited and the sample size was selected using the Krejcie - Morgan table, 384 people by simple random sampling. Research variables include facilitator strategies, peripheral metrics, organizational capabilities, market share, deterrent metrics of the automotive company, outcomes, improvement of organizational performance, and quality of C. The results of the study indicate the positive performance of these variables on market share and also reveal the mediation of facilitator strategies in the relationship between effective metrics on market share with outcomes and improve organizational performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market Share
  • MAX-QDA Software
  • Automotive Industry
  • Organizational Performance
  • Strategy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 22 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 19 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 15 اسفند 1402