تدوین مدل خودانگیختگی یادگیری طراحی بر اساس دانش شناختی و سبک پردازش اطلاعات با نقش میانجی نگرش به معماری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (نظری)

نویسنده

گروه معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

10.48301/kssa.2024.416749.2711

چکیده

شیوه‌ی آموزشی یادگیری خودانگیخته در نظام‌های آموزشی نوین، مبتنی بر مشارکت فعال یادگیرنده از نظر رفتاری، انگیزشی و شناختی در فرایند یادگیری است و پرداختن به ‌آن در آموزش معماری و یادگیری طراحان ضروری است. راهبردهای خودانگیختگی، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های اثرگذار بر یادگیری، می‌تواند متأثر از دانش شناختی و سبک پردازش اطلاعات باشد. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل خودانگیختگی یادگیری در کارگاه طراحی بر‌اساس دانش شناختی و سبک پردازش اطلاعات با نقش میانجی نگرش به معماری است. سؤال اصلی این بود که چگونه می‌توان خودانگیختگی در یادگیری طراحی را براساس دانش شناختی و سبک پردازش اطلاعات با نقش میانجی نگرش به معماری دانشجویان پیش‌بینی کرد؟ طرح پژوهش از نوع همبستگی در قالب مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان معماری دانشگاه‌های کرمانشاه در سال تحصیلی1402-1401بود. 486 دانشجو به‌عنوان نمونه به‌صورت هدفمند و در دسترس با توجه به طرح پژوهش انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات با کمک پرسشنامه‌های خودانگیختگی یادگیری، توانایی شناختی، سبک پردازش شناختی و پرسشنامه نگرش به رشته معماری انجام شد. جهت تحلیل داده‌ها از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که سبک‌های پردازش اطلاعات، دانش شناختی و نگرش به رشته تحصیلی در معماری بر یادگیری خودانگیخته اثر مستقیم و معناداری دارند. همچنین نتایج روابط غیر مستقیم نشان داد که سبک تجربی پردازش اطلاعات با نگرش به رشته تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد ولی سبک تجربی پردازش اطلاعات با یادگیری خودانگیخته رابطه معناداری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Development of a Model of Self-Motivated Learning in Design based on Cognitive knowledge and Information Processing Style with a mediating role of Attitude to Architecture

نویسنده [English]

  • Farhad Karvan
Department of Architecture, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

Self-motivated strategies, as one of the main components affecting learning, can be affected by cognitive knowledge and information processing style. The aim of the current research was to compile a model of learning Self-motivated in design workshop based on cognitive knowledge and information processing style with the role of mediator of attitude towards architecture. The current research sought to answer the main question of how to predict Self-motivated in design learning based on cognitive knowledge and information processing style with the mediating role of students' attitude towards architecture in the design workshop. This research is of correlational type in the form of structural equation model. The statistical population of this research included all architecture students of Kermanshah universities in the academic year of 1402-1401. 486 students were selected as a sample in a purposeful and available manner according to the research plan. Data collection was done with the help of questionnaires of learning spontaneity, cognitive ability, cognitive processing style and attitude questionnaire towards the field of architecture. Structural equation modeling was used to analyze the data. The results of the findings showed that the model of the relationship between information processing styles and cognitive knowledge with Self-motivated learning and the mediation of attitude towards the field of study has a good fit, and information processing styles and cognitive knowledge can predict spontaneity in learning. Also, the results showed that the experimental style of information processing has a negative and significant relationship with the attitude towards the field of study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive knowledge
  • Information processing style
  • architectural design
  • architectural attitude
  • Self-motivated learning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 29 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1402