تدوین الگویی برای بالندگی مدیران نظام آموزش عالی از راه دور (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کاربردی)

نویسندگان

1 استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانش آموخته رشته علوم تربیتی، دانشگاه کرمانشاه، ایران.

10.48301/kssa.2024.421683.2751

چکیده

هدف از انجام این تحقیق تدوین الگوی برای بالندگی مدیران نظام آموزش عالی از راه دور بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی که با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش 11 نفر از مدیران بخش های مختلف دانشگاه پیام نور و صاحبنظران آموزش عالی از راه دور بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند ملاک محور انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل و داده‌های حاصل نیز به روش تحلیل محتوا با استفاده از شیوه کد گذاری (باز، محوری و انتخابی) تبررسی شدند. جهت تامین روایی و پایایی از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده گردید. نتایج حاکی از پدیده محوری مطالعه حاضر بالندگی مدیران نظام آموزش عالی از راه دوراست که در 6 بعد اصلی و 18 مقوله فرعی و 46 مولفه از متن مصاحبه ها استخراج، صورت‌بندی و بصورت یک الگوی مفهومی ارائه شده است. بر این اساس برای مدیران نظام آموزش عالی از راه دور پیشنهاد می شود تا نظام آموزش عالی کشور نسبت به رفع علت ها و اجرای راهبرد های احصاء شده از این مدل اقدام نماید تا به پیامدهای مطلوب در زمینه بالندگی مدیران در این زیر نظام آموزش عالی برسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a Model for Development of Managers Distance Higher Education System (Study case: Payam Noor University)

نویسندگان [English]

  • Anvar Shahmohammadi 1
  • Marzeih Shahbazi 2
1 Assistant Professor, Educational Sciences , Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Master of Educational Sciences, Payam Noor University, Kermanshah. Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research was to formulate a model for the development of managers of the distance higher education system of Payam Noor University .As a descriptive study, a qualitative method based on Grounded Theory was applied. Participants included Among 11 managers were distance education experts and managers of different departments of Payam Noor University whom were selected. A semi-structured interview was conducted. After conducting the interview, the content analysis was done at the same time. For the adequacy of the interview, after reaching the theoretical saturation, the textual validation and review of the interviews was done by referring again to the participants from the experts' point of view. Coding and extracting the main and secondary categories and explaining and compiling the conceptual model were done. In order to ensure validity and reliability, two methods of reviewing participants and reviewing non-participating experts were used in the research. The results indicate the social phenomenon of the current study of the model for Development of Managers Distance Higher Education System In 6 main dimensions and 18 sub-categories and 46 components have been extracted, formulated and presented from the text of the interviews. Based on this, it is suggested for the managers of the distance education system that the higher education system of the country should take action to solve the causes and implement the strategies calculated from this model in order to achieve the desired results in terms of the of managers in this higher education sub-system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher Education
  • Development of Managers
  • Distance Higher Education

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 23 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1402