ارائه مدل سازمانی انعطاف پذیری خدمات با رویکرد پویایی سیستم ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کاربردی)

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه علوم انسانی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران

2 دکتری مدیریت صنعتی، گروه علوم انسانی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران.

10.48301/kssa.2024.420660.2729

چکیده

آنچه در دنیای امروزی بقا سازمانها را تضمین می کند میزان موفقیت در برآورده سازی نیازها و خواسته های مشتریان می باشد و این امر میسر نیست، جز از طریق انعطاف پذیری محصولات و خدمات و همچنین طراحی سیستم هایی برای ایجاد انعطاف پذیری در ارائه کالا و خدمت. انعطاف پذیری خدمات یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عاملهای موفقیت سازمانها و شرکتهای امروزی میباشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی جهت تشخیص عوامل تاثیرگذار بر انعطاف پذیری خدمات و تشخیص چگونگی رفتار این عوامل در موسسات مالی است. بدین جهت، شاخص های اصلی موثر بر عملکرد خدمات سازمان از ادبیات پژوهش استخراج گردید سپس با استفاده از نظرات افراد خبره روابط و میزان تاثیرگذاری هریک از این متغیرها تعیین گردید که از آنها به عنوان ورودی در ساخت مدل شبیه سازی استفاده شد. در مرحله شبیه سازی دیاگرام جریان با استفاده از نرم افزار ونسیم ترسیم شد و آزمون های اعتبارسنجی مدل نیز انجام شد. در نهایت نیز الگوی اثربخشی انعطاف پذیری در خدمات ارائه شد که با توجه به دیاگرام جریان و سناریوهای مطرح شده، مشخص شد در بازه زمانی مورد مطالعه میزان انعطاف پذیری خدمات از طریق سناریو پیشنهادی به میزان تقریبی 14 درصد افزایش داشته است. نتایج بدست آمده از این پژوهش میتواند مبنایی برای تبیین راهبردهای انعطاف پذیری خدمات در سایر موسسات مالی قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting an organizational model of service flexibility: systems dynamics approach

نویسندگان [English]

  • kamran Rahimi 1
  • Alireza Agha gholizadeh sayar 2
1 Member of the Faculty of Human Sciences, Technical and Vocational University, Tehran, Iran
2 TVU
چکیده [English]

What guarantees the survival of organizations in today's world is the degree of success in meeting the needs and demands of customers, and this is not possible except through the flexibility of products and services, as well as the design of systems to create flexibility in providing goods and services. Service flexibility is one of the most important and influential success factors of today's organizations and companies. The purpose of this research is to provide a model to identify the factors affecting the flexibility of services and to identify how these factors behave in financial institutions. Therefore, the main indicators affecting the performance of the organization's services were extracted from the research literature, then using the opinions of experts, the relationships and the effectiveness of each of these variables were determined, which were used as input in building the simulation model. In the simulation stage, the flow diagram was drawn using Vensim software. Finally the model of the effectiveness of flexibility in services was presented, which according to the flow diagram and the proposed scenarios, it was found that in the studied time period, the flexibility of services has increased by approximately 14% through the proposed scenario. The results obtained from this research can be a basis for explaining service flexibility strategies in other financial institutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • system dynamics
  • service flexibility
  • simulation
  • optimization

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 22 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 09 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1402