TY - JOUR ID - 169860 TI - تبیین و ارزیابی بسترهای یادگیری تجربی در نظام آموزش عالی معماری ایران (مطالعۀ موردی: دانشکده‌های معماری شهرهای کرمانشاه و اهواز) JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - باقری, نسیم AU - مظهری, محمدابراهیم AU - مسعودی نژاد, مصطفی AD - دانشجو دکتری معماری، گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. AD - استادیار، گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. AD - استادیار، گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - IS - SP - 13 EP - 45 KW - بستر های یادگیری KW - یادگیری تجربی KW - آموزش عالی معماری KW - کارشناسی معماری DO - 10.48301/kssa.2023.362339.2290 N2 - امروزه یکی از دغدغه‌های نظام آموزش معماری دست‌یابی به نحوه‌ای از یادگیری است که بتواند دانش‌آموختگانی کارآمد و شایسته بارآورد. لذا با توجه به ماهیت رشتۀ معماری یادگیری تجربی به عنوان یک الگوی بنیادی در فرایند آموزش معماری مهارت‌محور مطرح و به‌کارگیری آن در برنامۀ درسی معماری نیازمند شرایط و بسترهای ویژه‌ای است که شناسایی، تحلیل و ارزیابی آنها هدف اصلی پژوهش را شکل می‌دهد. پژوهش حاضر به ‌لحاظ دیدمان تحقیق پیمایشی-کمی و از جنبۀ هدف کاربردی به ‌شمار می‌آید. در این پژوهش ابتدا مؤلفه‌های اساسی تحقیق گردآوری و دسته بندی شده است، سپس به‌جهت رتبه‌بندی، اخذ نظرات و بررسی میزان پرداختن به این مهم در نظام آموزشی معماری در قالب پرسش‌نامه مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای تعیین روایی پرسش‌نامه تحقیق از روایی صوری و محتوایی و پایایی آن از‌طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و در تمام موارد بالای7/0محاسبه گردید. جامعۀ آماری پژوهش از میان گروهی از اساتید دانشگاه، متخصصین مطرح معماری در ارگآنهای خصوصی و دولتی و دانشجویان مقطع کارشناسی معماری در دانشکده­های معماری کرمانشاه و اهواز به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شده است. بر پایه یافته­ها مؤلفه‌های درس ‌محور، فراگیر‌ محور و آموزشگر ‌محور بسترهای یادگیری تجربی معماری را تشکیل دادند. نتایج ارزیابی وضع موجود نشان می­دهد بین وضعیت موجود و مطلوب ارائۀ بسترهای یادگیری تجربی در نظام آموزش معماری ایران فاصله زیادی وجود دارد و میانگین حسابی داده‌ها‌ی همه مؤلفه‌ها سطح نامناسبی در ارائه بستر‌ها را نمایان کرده است. بر مبنای نتایج لازم است کیفیت بستر­های یادگیری تا حد ممکن بر مبنای رویکرد تجربی بازنگری و اصلاح گردد. UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_169860.html L1 - ER -