TY - JOUR ID - 160921 TI - وضعیت آموزش کارآفرینی هنری در دانشگاه‌های ایران: یک بررسی در میان اساتید و دانشجویان هنر JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - مطیعی, محسن AU - سراج, وجیهه AU - منتظری سانیج, فاطمه AD - استادیار گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 19 IS - 4 SP - 405 EP - 425 KW - آموزش KW - کارآفرینی KW - مهارت‌های کارآفرینی KW - کارآفرینی هنری DO - 10.48301/kssa.2022.325578.1957 N2 - صنایع هنری به‌عنوان ابزاری برای کمک به ایجاد یک‌پایه اقتصادی جدید برای رشد اقتصادی آینده است که بسیاری معتقدند افراد خلاق را در اقتصاد دانش‌بنیان جذب می‌کنند تا از طریق کارآفرینی، ایده‌های جدید و چیزهای جدیدی را ایجاد ‌کنند. از طرفی دانشگاه‌ها به‌عنوان محرک و عاملی مهم در آموزش کارآفرینی به دانش‌آموختگان و دانشجویان­ تلقی می­شوند. هدف از انجام این پژوهش ارائه یک گزارش از وضعیت فعلی آموزش کارآفرینی هنری در بین دانشگاه‌های هنر ایران است. جامعه آماری این پژوهش را در فاز کیفی 11 نفر از اساتید هنر در 3 دانشگاه هنر (اصفهان/تهران/یزد) تشکیل داده است که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. در فاز کمی نیز از 120 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد هنر به‌عنوان نمونه آماری استفاده شد. برای دستیابی به درک عمیق‌تر از وضعیت فعلی آموزشی دانشجویان هنر از دیدگاه اساتید، یک رویکرد توصیفی انجام‌شده است و داده‌های حاصل از مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از کدگذاری دستی و روش تحلیل­تم، تحلیل شدند. همچنین در ادامه با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی به رتبه­بندی مهارت‌های کارآفرینی از دیدگاه 120 دانشجوی هنر پرداخته شد. یافته‌های این مطالعه شواهدی را نشان می‌دهد که آموزش کارآفرینی هنری، گرچه توسط استادان برای آمادگی حرفه‌ای و کارآفرینی فارغ‌التحصیلان هنر بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد، اما در دانشگاه‌ها کمتر به آن پرداخته‌شده است. درنهایت پیامد­های عملی این پژوهش باعث ترغیب بحث درزمینه­ی کارآفرینی در هنر و طراحی مجدد برنامه تحصیلی می­شود. UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_160921.html L1 - https://karafan.tvu.ac.ir/article_160921_a1e8b8c7b3b2ecbf3a4649818cd6f943.pdf ER -