TY - JOUR ID - 143522 TI - بررسی تغییرات جهانی‌شدن آموزش عالی بر آموزش معماری و داوری طرح‌های معماری در دانشگاه‌های ایران JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - میاحی, مائده AU - میرریاحی, سعید AU - مظهری, محمد ابراهیم AU - مهرعلی زاده, یداله AD - دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. AD - دانشیار مدعو، گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. AD - استادیار مدعو، گروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. AD - استاد مدعو، گروه علوم تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 18 IS - 4 SP - 265 EP - 295 KW - طرح معماری KW - داوری KW - جهانی‌شدن KW - آموزش معماری KW - آموزش عالی KW - دانشگاه‌های ایران DO - 10.48301/kssa.2022.294204.1611 N2 - آموزش عالی تحت تأثیر جهانی ‌شدن است و جهانی‌شدن در تمامی سطوح و ابعاد آن تأثیر ژرفی بر جای گذاشته است. داوری طرح‌های معماری از مسائل روز آموزش عالی معماری است. معیارهایی که بتوان با آن‌ها طرح‌ها را ارزیابی کرد از دغدغه‌های قدیمی رشته معماری است. بـا شناخت نحوه داوری طرح­های معماری در دانشگاه‌های مطرح جهان، امکـان رشـد کمـی و کیفـی آموزش عالی معماری فراهم می‌شود. از­این­رو، پژوهش حاضر با هدف شناخت تأثیرات جهانی‌شدن آموزش عالی بر آموزش و داوری طرح­های معماری انجام شد. روش­ این پژوهش از نوع آمیخته (کمی- کیفی) است. گردآوری اطلاعات با استفاده از روش طبقه‌بندی و تنظیم اسناد صورت گرفت، سپس به بررسی و تحلیل محتوای آن‌ها مبادرت گردید و گزاره‌هایی استخراج شدند که معرف ویژگی‌های آموزشی و داوری دانشگاه جهانی هستند. به‌منظور آشنایی با روش‌های داوری طرح‌های معماری در دانشگاه­های ایران از روش دلفی استفاده شد. جمع‌آوری داده‌ها از طریق ابزار پرسش‌نامه و مصاحبه­ باز با استادان معماری به‌عنوان اعضای خبرگان گروه معماری در دانشگاه‌های مطرح ایران انجام شد. یافته­ها نشان داد تأثیرات جهانی‌شدن بر آموزش و داوری طرح­های معماری را می­توان به دو دسته شاخص­های مربوط به فرایند طراحی که مؤلفه‌های برنامه درسی، دانشجو، اعضای هیئت‌علمی، همکاری بین‌المللی، بودجه و نظام نوین ارتباط الکترونیکی را شامل می­شود و معیارهای مربوط به ارزشیابی نهایی تقسیم کرد که هیئت‌داوران، دفاع دانشجو، نحوه ارائه و پرزانته، نحوه تجزیه‌وتحلیل اطلاعات را دربرمی‌گیرد. نتایج نشان داد جهانی‌شدن داوری پروژه‌های معماری منجر به تشدید رقابت­های دانشگاه‌ها، ارتقای استانداردهای آموزشی، افزایش سطح کیفی آموزش و داوری طرح­های معماری خواهد شد. UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_143522.html L1 - https://karafan.tvu.ac.ir/article_143522_901f298cd5d9fee3f6944a1157988b4e.pdf ER -