TY - JOUR ID - 141401 TI - مطالعه تطبیقی نقوش به‌کاررفته در آثار فلزکاری مکتب خراسان و مکتب موصل از منظر عناصر بصری JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - عربعلی, فرزانه AU - رقیمی, فاطمه AD - عضو هیئت علمی، گروه هنر، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران. AD - دانشجوی دکتری، گروه هنر، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 18 IS - 4 SP - 317 EP - 343 KW - فلزکاری اسلامی KW - مکتب فلزکاری خراسان KW - مکتب فلزکاری موصل KW - طرح‌ها و نقش‌ها KW - تزیینات DO - 10.48301/kssa.2021.298774.1659 N2 - دوره سلجوقی اوج رشد هنرهای مختلف به‌ویژه هنر فلزکاری در قرن‌های 5 تا 7 ه.ق محسوب می‌شود. دو مکتب اصلی فلزکاری این دوره، شامل مکتب خراسان و مکتب موصل است که با استفاده از مواد با کیفیت و ابداع و نوآوری در فنون ساخت و موضوع تزیین توانستند از قطب‌های مهم فلزکاری در جهان اسلام شوند که حاصل آن، تولید ظروف و اشیا بسیار زیبایی است که در شکل‌ها و حجم‌های متنوعی ساخته شده‌اند. هدف این پژوهش علاوه بر شناخت روش‌های ساخت، تزیین ظروف و شناسایی و تحلیل نقوش به‌کاررفته در این آثار، میزان تأثیرپذیری هریک از این مکاتب بر یکدیگر است. سؤال‌های مطرح شده در این تحقیق عبارتند از: تزئینات و نقوش موجود بر زمینه آثار فلزی دو مکتب خراسان و موصل کدامند؟ چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی در نقش‌ها و شیوه اجرای هریک از این دو مکتب فلزکاری وجود دارد؟ در این مقاله تحلیل و بررسی نقوش، به شیوه توصیفی- تحلیلی می‌باشد. با مقایسه اجمالی بین نقش‌های به‌کاررفته در آثار فلزی مکتب خراسان و مکتب موصل درمی‌یابیم که نقوش هر دو مکتب به شش دسته اصلی تقسیم می‌شوند و بین این نقوش، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی از لحاظ ظاهری و مفهومی وجود دارد.  UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_141401.html L1 - https://karafan.tvu.ac.ir/article_141401_a094af7f90f185484a89094768036980.pdf ER -