TY - JOUR ID - 138529 TI - بهینه‌سازی سیستم خنک‌کاری یک موتور احتراق داخلی بنزینی به‌منظور کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های خروجی از اگزوز JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - قاسمی زوارق, هادی AD - عضو هیئت علمی، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 19 IS - 1 SP - 291 EP - 309 KW - موتورهای احتراق داخلی KW - سیستم خنک‌کاری KW - پمپ آب KW - ترموستات KW - مصرف سوخت DO - 10.48301/kssa.2021.284665.1580 N2 - با توجه به راندمان پایین موتورهای احتراق داخلی، قسمت بسیار زیادی از انرژی شیمیایی سوخت مصرفی آن‌ها به‌صورت گرما از طریق سیستم خنک‌کاری به محیط دفع می‌شود. متأسفانه در بیشتر موتورها، هنوز از سیستم خنک‌کاری کلاسیک استفاده می‌شود که این نوع سیستم عملاً قادر به خنک‌کاری بهینه موتور در شرایط مختلف کاری آن نیست و این مقوله باعث افزایش مصرف سوخت و زیادشدن آلایندگی‌های خروجی از موتورها می‌شود. از این‌رو در این مقاله ابتدا یک سیستم خنک‌کاری کلاسیک مورد آزمون قرار گرفت و عملکرد آن ثبت شد، سپس در سیستم خنک‌کاری همان موتور، پمپ آب مکانیکی با یک پمپ آب برقی و ترموستات مکانیکی با یک ترموستات الکترونیکی جایگزین شد و پس از این ارتقا، موتور در همان شرایط حالت کلاسیک آزمون شد و نتایج آن با نتایج به‌دست‌آمده از سیستم کلاسیک مقایسه گردید. نتایج حاصل نشان می‌دهد که اگر از یک برنامه خوب و کامل برای کنترل پمپ آب برقی و ترموستات الکترونیکی استفاده شود در مقایسه با سیستم کلاسیک علاوه‌بر بالا رفتن عمر قطعات موتور، میزان مصرف سوخت حداقل 1.19 درصد و حداکثر 4.33 درصد کاهش می‌یابد، همچنین مدت‌زمان گرم شدن موتور حداقل 6.25 درصد و حداکثر 18.84 درصد کم می‌شود. علاوه بر این‌ها آلایندگی‌های HC و NO در بیشتر آزمون‌ها به‌ترتیب حداقل 15.32 درصد، حداکثر 70 درصد و حداقل 9.28 درصد، حداکثر 46.58 درصد کاهش را نشان می‌دهد. UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_138529.html L1 - https://karafan.tvu.ac.ir/article_138529_0ce3d79806c0ff2ff649436ac32f109f.pdf ER -