TY - JOUR ID - 128452 TI - مطالعه عوامل اثرگذار بر فرایند تشکیل و توسعه هویت حرفه‌ای اعضای هیئت علمی JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - بهرامی, شبنم AU - زبردست, محمد امجد AU - سلیمی, جمال AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرا ن . AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران. AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - ویژه نامه SP - 13 EP - 26 KW - اعضای هیئت‌علمی KW - پدیدارشناسی KW - توسعه هویت حرفه‌ای KW - هویت حرفه ای KW - هویت حرفه‌ای استادان DO - 10.48301/kssa.2021.128452 N2 - اعضای هیئت علمی دانشگاه­ نقشی اساسی در ارتقای کیفیت آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد موردنیاز جامعه و ایجاد بینش در آنان دارند؛ ازاین‌رو توجه به هویت حرفه­ای آنان و تلاش برای شناخت عوامل توسعه هویت حرفه­ای، از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مهم در فرایند تشکیل و توسعه هویت حرفه­ای آنان بود. روش تحقیق کیفی و راهبرد پدیدارشناسی و جامعه پژوهش استادان دانشگاه کردستان بود. روش نمونه‌گیری هدفمند بود و حجم نمونه با توجه به اشباع نظرات به 14 نفر رسید. ابزار گردآوری داده­ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود و داده­ها با استفاده از روش هفت مرحله­ای کلایزی تحلیل شدند. نتیجه تحلیل استخراج پنج مضمون اصلی: 1- خلق و تأثیرگذاری، 2- تدریس اثربخش، 3- توجه به محیط، 4- مخاطب طبقه‌بندی‌شده و 5- هماهنگی سازمانی، از تجارب استادان بود. این مضامین بیانگر عمق تجارب استادان دانشگاه در ارتباط با موارد مهم در تشکیل هویت حرفه­ای بودند و میزان توسعه این موارد معیار موفقیت کاری و حرفه­ای آنان بود، توجه به یافته‌های این پژوهش می­تواند به مؤسسات آموزش عالی بینشی ارائه دهد تا با شناخت بیشتر هویت حرفه­ای استادان و ایجاد زمینه برای تقویت موارد بااهمیت در تشکیل و توسعه آن و درنتیجه در تربیت نیروی انسانی کیفی و کارآمد، اثربخش‌تر عمل کنند. UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_128452.html L1 - https://karafan.tvu.ac.ir/article_128452_ee7d85073d72f88f18d01dad41be4be9.pdf ER -