TY - JOUR ID - 128403 TI - بررسی تجربی کوپلینگ موتور استرلینگ گاما برای تبدیل انرژی حرارتی به سرمایشی در شرایط مختلف آزمایشگاهی JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - حسن زاده, عزت اله AU - علی احیایی, مهدی AU - جعفری مهر آبادی, سعید AU - محمدی, آرش AU - مظاهری, حسین AD - دکتری، دپارتمان مهندسی مکانیک، آموزشکده شهید بهشتی پسران کرج، دانشگاه فنی وحرفه ای استان البرز، ایران. AD - دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. AD - استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 4 SP - 187 EP - 213 KW - استرلینگ گاما KW - کوپل KW - سرمایش KW - منبع تغذیه KW - زیست توده DO - 10.48301/kssa.2021.128403 N2 - هدف اصلی از این تحقیق، بررسی تجربی اتصال دو موتور استرلینگ مشابه ST500 از نوع گاما و تبدیل انرژی حرارتی به سرمایشی است. در این تحقیق با استفاده از یک ساختار جدید و با استفاده از دو موتور استرلینگ به‌صورت کوپل در دما و فشارهای مختلف و استفاده از سوخت زیست‌توده در محدوده فشار متوسط منبع گرم موتور اول 4تا 8 بار، محدوده فشار متوسط منبع سرد موتور دوم 1 تا 4 بار و محدوده دمایی موتور گرم استرلینگ 480 تا 580 درجه سانتی‌گراد می‌توان به سرمایش مؤثری در موتور سرد رسید. در انجام آزمایش‌ها سعی شد تا میزان خطاها در قسمت‌های مختلف موتور از قبیل عایق‌کاری، نشتی سیال، لقی تسمه و دستگاه‌های اندازه‌گیری به کمتر از 9 درصد برسد. نتایج نشان داد که افزایش فشار متوسط گاز در منبع گرم موتور اول تا 8 بار و کاهش فشار متوسط گاز در منبع سرد موتور دوم تا 1بار، بالا بودن درجه حرارت منبع گرم تا 580 درجه سانتی‌گراد و استفاده از سیال عامل سبک مانند هلیوم در تولید سرمایش تا 16- درجه سانتی‌گراد مؤثرخواهد بود. UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_128403.html L1 - https://karafan.tvu.ac.ir/article_128403_37247fe1f6763b341956134d13798c34.pdf ER -