TY - JOUR ID - 105314 TI - طراحی الگوی مهارت‌محوری برای دانشجویان فنی‌و‌حرفه‌ای با استفاده از نظریه داده‌بنیاد JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - لطفی جلال آبادی, مصطفی AU - فرهادی, علی AU - روایی, سلطنت AU - غلامی, محمود AD - استادیار مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران AD - استادیار، مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران AD - مربی مدیریت دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای شریعتی، تهران، ایران AD - استادیار، مدیریت بازرگانی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 16 IS - 2 SP - 71 EP - 100 KW - آموزش KW - داده‌بنیاد KW - دانشجویان KW - فنی‌و‌حرفه‌ای KW - مهارت DO - N2 - نوع مقاله: پژوهشی (توسعه‌ای) فاصلۀ بین بخش صنعت و آموزش‌های دانشگاهی و نبود انطباق این آموزش‌ها با نیازهای بازار کار، منجر به افزایش مستمر نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی می‌شود؛ از‌این‌رو تحقیق حاضر با هدف الگوی مهارت‌محوری دانشجویان فنی‌و‌حرفه‌ای با استفاده از راهبرد نظریه داده‌بنیاد انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، توسعه‌ای و از نظر روش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق در مرحله نخست، مبانی نظریِ مرتبط با مهارت‌محوری است که به روش نمونه‌گیری ساده و در دسترس انتخاب شدند. جامعه آماری مرحله دوم، خبرگان حوزه آموزش هستند که به روش نمونه‌گیری قضاوتی در شش گروه کانونی شش‌نفره به روش هدفمند سازمان‌دهی شدند. برای تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات از روش آمیخته (تحلیل محتوای کمّی و کیفی و آمار توصیفی) استفاده از راهبرد نظریه داده‌بنیاد و نرم‌افزار MAXQ.D.A استفاده شده است. یافته‌های تحقیق در شش مقوله عبارتند از مقوله‌های علّی، مقوله‌های راهبردی، مقوله‌های زمینه‌ای، مقوله‌های مداخله‌گر و پیامدها تقسیم‌بندی و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شد. UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_105314.html L1 - https://karafan.tvu.ac.ir/article_105314_656e1172627ad1a5e85f6d10c87a10fa.pdf ER -