TY - JOUR ID - 100536 TI - مقایسۀ اثر افزودنی‌های نوین بر مشخصه‌های فنی بتن آسفالتی با دانه‌بندی قشر رویه JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - بیات, رامین AU - حبیبی, محمدرضا AU - طاهرخانی, حسن AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه آموزشکده فنی و حرفه ای سما AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه فنی و مهندسی AD - دانشگاه زنجان فنی و مهندسی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 16 IS - 1 SP - 127 EP - 150 KW - الیاف پلی‌پروپیلن KW - بتن آسفالتی KW - دانه‌بندی KW - قشر رویه KW - نانورس DO - N2 - در چند دهه اخیر استفاده از افزودنی‌ها در بتن آسفالتی به طور گسترده‌ای رواج یافته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نانورس و الیاف پلی‌پروپیلن اشاره کرد از این افزودنی‌ها در مهندسی عمران و به‌ویژه روسازی برای بهبود ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی مخلوط‌های آسفالتی استفاده شده است در این پژوهش، با افزودن درصدهای مختلف نانورس و الیاف پلی‌پروپیلن به صورت مجزا و مشترک در مخلوط آسفالتی و انجام آزمایش‌های مارشال، آنالیز داده‌ها و ترسیم نمودار‌های لازم، مشاهده شد که افزایش مقاومت مارشال، درصد فضای خالی مخلوط آسفالتی و درصد فضای خالی مصالح سنگی، نسبت مستقیم با این افزودنی‌ها دارند، و با روانی، درصد فضای پُرشده با قیر و وزن مخصوص، نسبت معکوس دارند با توجه به نتایج و حدود مشخصات، درصد بهینه برای ترکیب نانورس و الیاف، 3 درصد نانورس و 3/0 درصد الیاف به دست آمد که بهترین تأثیرات را در بین حالت‌های آزمایش روی مخلوط آسفالتی داشته است نتایج نشان می‌دهد نانورس نقش پُرکنندگی بالایی داشته، چسبندگی بین مصالح و قیر را بهبود بخشیده، افزایش حجم قیر را در پی داشته و درنهایت موجب افزایش ضخامت غشای قیری در اطراف سنگدانه‌ها می‌شود در ضمن الیاف خاصیت مسلح‌کنندگی داشته، جذب مصالح و قیر شده‌ است و با مخلوط واکنش شیمیایی دارد UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_100536.html L1 - https://karafan.tvu.ac.ir/article_100536_5098cfca98bbce671ced05804797856b.pdf ER -