TY - JOUR ID - 100516 TI - تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر کنترل خلق افسرده و اضطراب دانشجویان مربی کودک دانشکده فنی و حرفه ای دختران بروجرد JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - باقری, مهدی AU - نوروزی, رضا علی AU - سرمدی, محمدرضا AD - دانشگاه فنی و حرفه ای دانشکده فنی و حرفه ای دختران بروجرد AD - دانشگاه اصفهان علوم تربیتی و روانشناسی AD - دانشگاه پیام نور علوم تربیتی و روانشناسی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 1 SP - 99 EP - 112 KW - آموزش KW - اضطراب KW - تفکر انتقادی KW - خلق افسرده KW - کنترل DO - N2 - امروزه دانشجویان برای داشتن زندگی موفق در جامعه، باید قادر به تفکر انتقادی باشند تا بتوانند در مورد خود و جامعهشان تصمیمات صحیحی بگیرند هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر کنترل خلق افسرده و اضطراب دانشجویان مربی کودک دانشکده فنی و حرفهای دختران بروجرد بود این مطالعه با بهرهگیری از روش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش، کنترل و انتساب تصادفی بود جامعه آماری را کلیه 150 نفر دانشجوی رشته مربی کودک دانشکده فنی و حرفهای دختران بروجرد تشکیل میدادند نمونه پژوهش 24 دانشجوی دختر مشغول به تحصیل در رشته مربی کودکِ ترم اول سال تحصیلی 9594 بود و نمونهها به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند دادههای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از پرسشنامه مقیاس کنترل عواطف (Asc) جمعآوری شدند مداخله آموزش تفکر انتقادی بهوسیله کتاب آموزش تفکر بر گروه آزمایش به مدت 8 هفته و 12 ساعت اجرا شد برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و نرمافزار Spss22 استفاده شد یافتهها نشان دادند آموزش تفکر انتقادی بر کنترل خلق افسرده مؤثر بوده است (p0 05) با توجه به تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر کنترل افسردگی، میتوان نتیجه گرفت که بهبود فرایند تفکر انتقادی به کاهش و کنترل افسردگی منجر میگردد و لازم است دانشگاهها برای استفاده از شیوههای آموزش تفکر انتقادی در طول تحصیل دانشجویان بستر مناسبی ایجاد نمایند UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_100516.html L1 - https://karafan.tvu.ac.ir/article_100516_25e190195e5933afb6cc114959db138f.pdf ER -