TY - JOUR ID - 100496 TI - نقش شایستگی‌های حرفه‌ای و کیفیت تدریس مدرسان در انطباق برنامه‌ی درسی قصدشده بر اجراشده‌ی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی JO - فصلنامه علمی کارافن JA - KSSA LA - fa SN - 2382-9796 AU - اسدی, تقی AU - مومنی مهموئی, حسین AD - دانشگاه آزاد تربت حیدریه علوم تربیتی AD - دانشگاه آزاد تربت حیدریه Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 13 IS - 2 SP - 95 EP - 111 KW - برنامه‌ی درسی KW - شایستگی های حرفه ای KW - کیفیت تدریس KW - مدرسان DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شایستگی‌های حرفه‌ای و کیفیت تدریس در انطباق برنامه‌ی درسی قصد‌شده با اجرا شده‌ی مدرسان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای انجام گرفت روش پژوهش همبستگی بود جامعه‌ی آماری کلیه‌ی مدرسان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی 398 نفر بودند نمونه از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی شامل مدرسان سه آموزشکده‌ی فنی و حرفه‌ای دخترانه‌ی انقلاب اسلامی بجنورد، کشاورزی مانه و سملقان و پسرانه جاجرم به تعداد 138 نفر انتخاب شد ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ی شایستگی‌های حرفه‌ای امفادی (2001)، پرسشنامه‌ی کیفیت تدریس سراج (2003) و پرسشنامه‌ی انطباق برنامه‌ی درسی قصدشده بر اجرا شده‌ی محقق‌ ساخته بود داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل، رگرسیون و تحلیل واریانس یکراهه به کمک نرم‌افزار آماری spss22 و لیزرل تحلیل شد یافته‌های پژوهش نشان داد بین شایستگی‌های حرفه‌ای و کیفیت تدریس مدرسان رابطه‌ی معناداری وجود دارد؛ اما بین شایستگی‌های حرفه‌ای و انطباق برنامه‌ی درسی قصدشده بر اجراشده (به‌جز برخی مؤلفه‌ها) و کیفیت تدریس با انطباق برنامه‌ی درسی قصدشده بر اجرا شده‌ی مدرسان رابطه‌ی معناداری وجود ندارد UR - https://karafan.tvu.ac.ir/article_100496.html L1 - https://karafan.tvu.ac.ir/article_100496_9bf188af9a0cb84b6806a0c5d13087d5.pdf ER -