%0 Journal Article %T نقش مهارت‌های «تخصصی» و «کسب و کار» در شکل‌گیری قابلیت استخدام‌پذیری در دانش‌آموختگان رشته معماری %J فصلنامه علمی کارافن %I دانشگاه فنی و حرفه‌ای %Z 2382-9796 %A مجیدی هتکه لویی, سحر %A غضنفری, زهرا %A حقانی, مهسا %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 19 %N 4 %P 127-146 %! نقش مهارت‌های «تخصصی» و «کسب و کار» در شکل‌گیری قابلیت استخدام‌پذیری در دانش‌آموختگان رشته معماری %K استخدام‌پذیری %K معماری %K مهارت‌های تخصصی %K مهارت‌های کسب و کار %K سرفصل آموزشی %K محیط حرفه‌ای %R 10.48301/kssa.2022.329362.2006 %X امروزه دانش­آموختگان معماری در بدو ورود به حرفه، با نوعی شوک مواجه می­شوند، به طوری که آموزه­های دانشگاهی، چندان که باید، برای استخدام اولیه و یا پیشرفت شغلی­ به آنها کمکی نمی­کند. بر این اساس، هدف از این پژوهش آسیب­شناسی برنامۀ آموزشی مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگاه­ها و بررسی میزان اثر­گذاری این آموزش­ها در پدید آوردن مهارت­ها و دانش لازم برای استخدام­پذیری است. بدین منظور ابتدا به بررسی پژوهش­های مشابه در این زمینه پرداخته شده و سپس با واکاوی و واژه­شناسی تخصصی عبارت «استخدام­پذیری» مدل مفهومی پژوهش مشخص شده است. 2 مهارت اصلی مستخرج از مدل مفهومی در یک پژوهش میدانی با جامعۀ آماری دانش­آموختگان شاغل رشته معماری آزموده شده است. نمونه­گیری به صورت هدفمند انجام شده و 51 نفر به پرسش‌نامه بسته­ای در مورد متغیرهای موثر بر استخدام­پذیری پاسخ داده­اند. نتایج حاصل از تحلیل داده­های به دست آمده نشان داده که4 متغیر «عدم همخوانی تعاریف در محیط حرفه­ای با آکادمیک»، «عدم آشنایی با قوانین کار و مقررات ساختمان»، «نداشتن مهارت­های کاربردی در محیط حرفه­ای» و «عدم آشنایی مسایل اجرایی و حرفه­ای» همگی از متغیر «نهادینه نشدن سرفصل­های درسی» مؤثرترند. با توجه به نتایج به نظر می­رسد که دانش معماری در برنامۀ آموزشی به خوبی نهادینه شده است اما سایر متغیرها در شوک حرفه­ای در بدو ورود به بازار کار مؤثر است و عدم وجود پیوند و ارتباط و پیوستگی بین اطلاعات و دانش معماری با آن­چه که به صورت واقعی و عملیاتی در محیط حرفه­ای و بازار کار اتفاق می­افتد؛ عامل اصلی این شوک حرفه­ای است. %U https://karafan.tvu.ac.ir/article_155476_9888041ceeef8c788da7bfe59fffc34c.pdf