%0 Journal Article %T تأثیر ارتباطات اثربخش بر سکوت سازمانی (مورد مطالعه: دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی دوم شهرستان کاشان) %J فصلنامه علمی کارافن %I دانشگاه فنی و حرفه‌ای %Z 2382-9796 %A یزدانی کاشانی, مهدی %A یزد خواستی, علی %A صادقی آرانی, زهرا %D 2022 %\ 07/23/2022 %V 19 %N ویژه نامه %P 415-439 %! تأثیر ارتباطات اثربخش بر سکوت سازمانی (مورد مطالعه: دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی دوم شهرستان کاشان) %K آموزش و پرورش %K آوای سازمانی %K ارتباطات اثربخش %K سکوت سازمانی %K معلمان %R 10.48301/kssa.2022.269395.1359 %X هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی ارتباطات اثربخش و سکوت سازمانی در بین دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی دوم شهرستان کاشان در سال 99-1398 می‌باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی دوم آموزش و پرورش شهرستان کاشان بوده که تعداد آنان 390 نفر می باشد و بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 181 نفر از آنها به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها براساس دو پرسشنامه‌ی ارتباطات اثربخش رابینز( 2005) و سکوت سازمانی واکولا و بوراداس( 2005) جمع آوری شد که پایایی آن‌ها به ترتیب برابر 889/0 و 860/0 به دست آمد و روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و نظرات متخصصان تأیید شد. داده‌های پژوهش با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی ( آزمون‌های t تک نمونه، t مستقل، همبستگی، تحلیل واریانس) در نرم افزارهایSPSS22  و AMOS22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان دادند بین ارتباطات اثربخش و سکوت سازمانی دبیران رابطه‌ی معنادار و منفی وجود دارد و همچنین بین ارتباطات اثربخش و مؤلفه‌های سکوت سازمانی( سکوت تدافعی و سکوت مطیع و سکوت نوع دوستانه) دبیران نیز رابطه‌ی معنادار و منفی وجود دارد و تفاوت سکوت سازمانی و ارتباطات اثربخش بین دبیران بر حسب متغیر جنسیت از لحاظ آماری معنادار بوده ولی بر حسب متغیرهای سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت از نظر آماری معنادار نبودند. %U https://karafan.tvu.ac.ir/article_143244_c280d44eab1f45530ad4d8426a574ddc.pdf