%0 Journal Article %T کیفیت آمار ثبتی دانشجویان: مطالعۀ موردی دانشگاه کردستان %J فصلنامه علمی کارافن %I دانشگاه فنی و حرفه‌ای %Z 2382-9796 %A رشیدی, سواره %A جواهری, بختیار %A شیربگی, ناصر %D 2022 %\ 07/23/2022 %V 19 %N ویژه نامه %P 255-278 %! کیفیت آمار ثبتی دانشجویان: مطالعۀ موردی دانشگاه کردستان %K کیفیت داده %K سیستم جهان واقعی %K سیستم اطلاعاتی %K آمار ثبتی %R 10.48301/kssa.2021.287020.1539 %X امروزه بیشتر سازمان‌ها برای انجام امورشان تا حدود زیادی به سیستم‌های اطلاعاتی وابسته هستند پس کیفیت اطلاعات به‌دست‌آمده از این سیستم‌ها بر روند کاری سازمان اثر تعیین‌کننده‌ای دارد. داده‌های بی‌کیفیت هزینه‌های زیادی بر سازمان‌ها تحمیل می‌کنند که باعث کاهش کارایی و بهره‌وری می‌گردد. بهبود کیفیت داده راهکاری مناسب و با هزینه‌ی بهینه برای رفع این مشکل است. برای بهبود کیفیت اطلاعات باید به فکر بهبود طراحی و عملکرد این سیستم‌های اطلاعاتی بود و این کار مستلزم این است که معنی و مفهوم کیفیت داده به‌عنوان یک محصول شناخته شود، راه‌های اندازه‌گیری آن را دانست و در جهت بهبود کیفیت داده به طراحی مناسب و عملکرد صحیح سیستم اهتمام ورزید. بر این اساس هدف این تحقیق سنجش کیفیت آمار ثبتی دانشجویان دانشگاه کردستان به‌صورت کلی و همچنین به تفکیک حوزه‌های کاری نظام آمار ثبتی است که به این منظور از رویکرد تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) و شیوۀ اکتشافی استفاده ‌شده است. در بخش کیفی مفاهیــم نظــری از طریـق مطالعـات کتابخانه‌ای ارائه، شاخص‌های کیفیت داده شناسایی و مهم‌ترین آنها انتخاب‌شده است. لذا «چک‌لیست ارزیابی کیفیت آمار ثبتی» با استفاده از نظرات خبرگان تدوین‌شده است. در بخش کمی سامانۀ آموزشی گلستان به‌صورت میدانی مورد پایش قرارگرفته، چک‌لیست تکمیل و تحلیل‌شده است. نتایج نشان می‌دهد کیفیت آمار ثبتی دانشجویان به میزان 79 درصد بوده که در حوزه‌های شناسایی، ثبت، انتقال، پردازش و ارائه به ترتیب  76، 85، 92، 54 و 63 درصد بوده است. %U https://karafan.tvu.ac.ir/article_138046_8926355faea5132ce05fb4fd370fcf6e.pdf