%0 Journal Article %T تبیین فرایند تأثیرگذاری برنامه‌ی درسی پنهان در شکل‌گیری اخلاق حرفه‌ای دانشجویان مهندسی %J فصلنامه علمی کارافن %I دانشگاه فنی و حرفه‌ای %Z 2382-9796 %A یگانه, سمانه %A صمدی, پروین %A احمدی, پروین %D 2022 %\ 07/23/2022 %V 19 %N ویژه نامه %P 231-254 %! تبیین فرایند تأثیرگذاری برنامه‌ی درسی پنهان در شکل‌گیری اخلاق حرفه‌ای دانشجویان مهندسی %K اخلاق حرفه‌ای %K اخلاق مهندسی %K برنامه‌ی درسی پنهان %K پدیدارشناسی و دانشجوی مهندسی %R 10.48301/kssa.2021.254374.1246 %X دانش‌آموختگان رشته‌ی مهندسی بخش عمده‌ای از اخلاق خود را از طریق برنامه‌ی درسی پنهان کسب می‌کنند که در حوزه‌ی مهندسی موضوع با اهمیتی است اما مغفول مانده است. این مطالعه با هدف «تبیین فرایند تأثیرگذاری برنامه‌ی درسی پنهان در شکل‌گیری اخلاق حرفه‌ای دانشجویان مهندسی» انجام شده است، تا با توجه به برنامه‌ی درسی پنهان در محیط‌های آموزشی بتوان اخلاق حرفه‌ای مهندسین را ارتقا داد. در این پژوهش رویکرد کیفی و روش تحقیق پدیدارشناسی مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه، تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های مهندسی در دانشکده­های ایران بوده­اند. نمونه‌گیری هدفمند انجام شد و مصاحبه نیمه‌ساختارمند عمیق با 10 مشارکت‌کننده در خصوص تجربه­زیسته­شان در کسب اخلاق مهندسی در محیط­های آموزشی صورت گرفت. بررسی داده‌ها در نرم افزار MAXQDA در پاسخ  به سؤالات پژوهش به ایجاد 4 کد محوری آموزشگر، شرکای یادگیری، میدان عمل و سیستم آموزشی منجر شد، کدهای محوری از تلفیق 30 کد باز به دست آمده­اند. نتایج و یافته­های حاصل از تحلیل تجربیات زیسته مشارکت­کنندگان، گویای این است که جزئیات محیط آموزشی شامل کدهای محوری به ترتیب مذکور، مورد توجه دانشجویان مهندسی بوده و در شکل‌گیری ضمنی برنامه‌ی درسی اخلاق حرفه­ای دانشجویان مهندسی بسیار تأثیرگذار عمل کرده­اند و فرصت­ها و تهدیدهای زیادی را در زمینه‌ی آموزش ضمنی اخلاق حرفه­ای دانشجویان ایجاد کرده­اند. %U https://karafan.tvu.ac.ir/article_136200_6ba0f818c5b6f6156c564163b3cc2b9a.pdf