%0 Journal Article %T نیازسنجی آموزشی مربیان فنی و حرفه‌ای %J فصلنامه علمی کارافن %I دانشگاه فنی و حرفه‌ای %Z 2382-9796 %A رستمی زیتونی, انیس %A عباسی, رسول %A باباشاهی, جبار %A عصاریان, ریحانه %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 17 %N ویژه نامه %P 45-66 %! نیازسنجی آموزشی مربیان فنی و حرفه‌ای %K آموزش %K نیازسنجی آموزشی %K دوره‌های آموزشی %K مربی %K سازمان فنی و حرفه‌ای %R 10.48301/kssa.2021.128439 %X با توجه به اهمیت آموزش در سازمان‌ها برای انطباق با تغییرات محیطی، هدف اصلی این پژوهش، نیازسنجی آموزشی مربیان فنی و حرفه­ای است تا بر مبنای آن، دوره‌های آموزشی مناسب برای مربیان استخراج شود. برای انجام این پژوهش بر مبنای پارادایم تفسیری-نمادین، شیوه کیفی و روش اکتشافی انتخاب گردید. از طریق مصاحبه عمیق با 40 نفر از مربیان، داده‌های لازم گردآوری شد. با تحلیل محتوای داده‌ها مبتنی بر تکنیک دیکوم، 23 وظیفه شغلی شامل: تهیه و تدوین سرفصل آموزشی، طراحی و برنامه‌ریزی، مشارکت در برگزاری و اجرای آزمون دوره‌ها، ارزیابی دوره، ارزیابی فراگیر، تسلط بر روش­ها و فنون تدریس، مدیریت کلاس، الگوبرداری از تجربیات برتر، مطالعه و پژوهش، پاسخگو بودن، مساعدت به اشتغال فراگیران، انتقال دیدگاه­ها، انتقادات و پیشنهادها به مسئولان سازمان، مربی‌گری آموزش، مدیریت خرید اقلام دوره­های آموزشی، کنترل کردن ایمنی و بهداشت کارگاه، توسعه رشته، مشاور و راهنما بودن، برقراری ارتباط با خبرگان، توسعه ارتباطات خارج از استان، برگزاری کلاس­های فوق‌العاده، معرفی سازمان و معرفی ابزارها و مدل­های جدید استخراج شد. همچنین مربیان برای اجرای این وظایف به 67 مؤلفه شایستگی نیاز دارند. مبتنی بر این شایستگی­ها، 110 پودمان آموزشی مورد نیاز مربیان استخراج شد. در نهایت، تقویت دانش مربیان و مهارت­های ارتباطی آنها، مهم‌ترین نیازهای آموزشی تشخیص داده شد.   %U https://karafan.tvu.ac.ir/article_128439_ff0158e98ee70c2d043a4034679a987c.pdf