%0 Journal Article %T مطالعۀ رابطۀ هوش معنوی و هوش هیجانی با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی و مقایسۀ آن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای مازندران %J فصلنامه علمی کارافن %I دانشگاه فنی و حرفه‌ای %Z 2382-9796 %A لقمانپور زرینی, رسول %A نبی‌پور افروزی, حسن %A حیاتی, امیر %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 16 %N 2 %P 275-288 %! مطالعۀ رابطۀ هوش معنوی و هوش هیجانی با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی و مقایسۀ آن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای مازندران %K انگیزۀ پیشرفت %K دانشجویان %K دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای %K هوش معنوی %K هوش هیجانی %R %X پژوهش حاضر با هدفِ بررسی رابطۀ میان هوش هیجانی و هوش معنوی با انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای مازندران انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوۀ گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان آموزشکده‌ها و دانشکده‌های دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای استان مازندران تشکیل داده‌اند. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت در دانشجویان جامعه آماری، رابطه معناداری وجود دارد. بین هوش معنوی و انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای رابطه معناداری وجود دارد. میزان هوش هیجانی در دانشجویان دختر دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای مازندران دارای وضعیت بهتری نسبت به دانشجویان پسر است. انگیزۀ پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دختر از دانشجویان پسر دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای مازندران بیشتر است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت تقویت هوش هیجانی و هوش معنوی در دانشجویان سبب افزایش انگیزۀ پیشرفت تحصیلی آنان می‌شود. بدین‌ترتیب ضرورت مطالعۀ بیشتر پژوهشگران و اقدامات مسئولان به منظور افزایش انگیزۀ پیشرفت در دانشجویان احساس می‌شود. %U https://karafan.tvu.ac.ir/article_105730_409437c8980317cdc3747348cb532186.pdf