%0 Journal Article %T کنترل مقاوم برای مدل نامعین سیستم تعلیق نیمه‌فعال خودرو %J فصلنامه علمی کارافن %I دانشگاه فنی و حرفه‌ای %Z 2382-9796 %A معصوم نژاد, مجتبی %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 14 %N 2 %P 57-79 %! کنترل مقاوم برای مدل نامعین سیستم تعلیق نیمه‌فعال خودرو %K سیستم تعلیق نیمه‌فعال %K فیلتر تخمین‌زننده %K کنترل مود لغزشی %K منطق فازی %K نامعینی %R %X امروزه تحقیقات گسترده‌ای در زمینهی معرفی روش‌های کنترل پیشرفته برای سیستم تعلیق نیمه‌فعال خودرو انجام می‌گیرد هدف تلاش‌ها در این زمینه، دستیابی به ایمنی هر چه بیشتر سرنشینان و راحتی فرمان‌پذیری و سواری خودرو است از طرفی اغتشاشات و عدم قطعیت در سیستم‌های دینامیکی کاربردی اجتناب‌ناپذیر است که سیستم تعلیق نامعین خودرو نیز از این امر مستثنا نخواهد بود به همین سبب در این مقاله ساختار کنترلی متشکل از نیروی کنترلی مود لغزشی، استراتژی منطق فازی و فیلتر تخمین‌زننده پیشنهاد شده است که دارای مقاومت زیادی در مواجهه‌ی همزمان با اغتشاشات جاده و نامعینی‌های سخت‌افزاری سیستم است بهبود کیفیت عملکرد کنترل‌کننده‌ی مود لغزشی با هوشمندسازی انتخاب پارامترهای آن به‌کمک منطق فازی و استفاده از تخمین‌زننده‌ای نیرومند در پالایش داده‌های مخدوش سیستم نامعین از نوآوری‌های ساختار پیشنهادی است نتایج شبیه‌سازی نشان‌دهنده‌ی عملکرد مطلوب سیستم تعلیق نیمه‌فعال خودرو در مواجهه با اغتشاشات جاده‌ای و نامعینی‌هاست %U https://karafan.tvu.ac.ir/article_100505_a32e95336945f82418be201fdf9411bb.pdf