@article { author = {Zabrdast, Mohammad Amjad and Azizi, Nematullah and Rahimi, Abdollah and Ahmadi, Haydeh}, title = {The Mediating Effect of Organizational Culture on the Structural Relationships between Transformational Leadership of Heads of Departments and Effectiveness of Faculty Members}, journal = {Karafan Quarterly Scientific Journal}, volume = {19}, number = {ویژه نامه}, pages = {209-230}, year = {2022}, publisher = {Technical and Vocational University}, issn = {2382-9796}, eissn = {2538-4430}, doi = {10.48301/kssa.2022.285213.1518}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the relationship between heads of departments’ transformational leadership and faculty members’ effectiveness through the organizational culture. The approach of this study was quantitative and with a correlation method. The statistical population of this study consisted of 350 faculty members of the University of Kurdistan and 193 individuals were selected through simple random sampling method. Data collection tools comprised of Denison's organizational culture questionnaire, Hoy's effectiveness questionnaire and Bass and Avolio's transformational questionnaire. For data analysis, structural equation model in SPSS22 and LISEREL 8 software was used. The results showed that the relationship between heads of departments’ transformational leadership style and organizational culture was significant. Furthermore, the organizational culture as a mediator variable had a significant effect on the relationship between transformational leadership style and effectiveness of its faculty members. Transformational leadership in the final research model did not have a direct and significant effect on effectiveness of faculty members. But transformational leadership, through organizational culture, impacted the effectiveness of faculty members.}, keywords = {Transformational Leadership,Organizational culture effectiveness,Heads of departments}, title_fa = {اثر میانجی فرهنگ سازمانی بر روابط ساختاری بین رهبری تحولی مدیران گروه‌‎های آموزشی دانشگاه و اثربخشی اعضای هیئت‌ علمی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی روابط بین عوامل رهبری تحولی مدیران گروه­های آموزشی بر اثربخشی اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه از طریق فرهنگ ‌سازمانی است. رویکرد پژوهش کمی از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل350 نفر از اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه کردستان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 193 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل سه پرسش‌نامه فرهنگ ‌سازمانی دنیسون، اثربخشی هوی­ و رهبری تحول‌گرا باس و آولیو بود. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و به کمک دو نرم ‌افزار 22SPSS و 8LISREL  برای اندازه­گیری ویژگی­های فنی پرسش‌نامه و بررسی فرضیه­ی پژوهش با استفاده از ضرایب ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که رابطه‌ی بین سبک رهبری تحولی مدیران با فرهنگ سازمانی معنی­دار بود و متغیر میانجی فرهنگ سازمانی  اثر معناداری بر رابطه‌ی میان سبک رهبری تحولی و  اثربخشی اعضای هیئت ‌علمی دارد. می­توان گفت، رهبری تحولی در مدل نهایی تحقیق تأثیر مستقیم و معناداری بر اثربخشی ندارد. اما رهبری تحول‌گرا باواسطه فرهنگ‌ سازمانی بر اثربخشی اعضا هیئت‌ علمی تأثیر می‌گذارد.}, keywords_fa = {رهبری تحولی,فرهنگ‌ سازمانی,اثربخشی,مدیران گروه‌های آموزشی}, url = {https://karafan.tvu.ac.ir/article_145490.html}, eprint = {https://karafan.tvu.ac.ir/article_145490_fab8bbcc2eed6928348cdb8698b439d5.pdf} }