@article { author = {mohammadi, haydar and mosavi jad, seyed mohammad and ahmadizad, arman}, title = {Investigating the role of social networks on entrepreneurial behaviors in small and medium enterprises in Sanandaj city}, journal = {Karafan Quarterly Scientific Journal}, volume = {17}, number = {3}, pages = {161-173}, year = {2020}, publisher = {Technical and Vocational University}, issn = {2382-9796}, eissn = {2538-4430}, doi = {10.48301/kssa.2020.124673}, abstract = {Entrepreneurial behaviors in small and medium-sized enterprises are an attempt to innovate in the organization and change the status quo. Social networking is considered as an environmental change that in small and medium enterprise can have an impact on entrepreneurial behaviors. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection.  The statistical population of this research consisted of small and medium enterprise managers in Sanandaj city. The names of 120 small and medium companies were provided by the Sanandaj Industrial Companies Town. Using Morgan’s table, 92 owners of these small and medium industries were selected by simple random sampling technique. In the present study, a standard questionnaire was used to collect information. The data was analyzed using SPSS tools for the descriptive and inferential sections. The results showed that social networks affect entrepreneurial behaviors. According to the managers of these enterprises, among the dimensions of social networks, the factor causing most impact on entrepreneurial behaviors was related to diversity, extent, awareness and trust in the order mentioned.}, keywords = {entrepreneurial behaviors,Social Networks,small and medium enterprise}, title_fa = {بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در بروز رفتارهای کارآفرینانه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط شهر سنندج}, abstract_fa = {رفتارهای کارآفرینانه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، تلاشی برای نوآوری در سازمان و تغییر وضعیت موجود است. شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک تغییر محیطی محسوب می‌شود که در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌تواند تأثیراتی را بر رفتارهای کارآفرینانه داشته باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط شهر سنندج تشکیل می‌دهند که اسامی شرکت‌های کوچک و متوسط به تعداد ۱۲۰ شرکت توسط شرکت شهرک‌های صنعتی سنندج اعلام شد. با استفاده از جدول مورگان تعداد ۹۲ نفر از صاحبان این صنایع کوچک و متوسط به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای جمع‌آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شد. دادهﻫﺎی گردآوری شده ﺑﺎ ﻛﻤﻚ نرم‌افزار SPSS در دو حوزه توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وﺗﺤﻠﻴﻞ قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که شبکه‌های اجتماعی بر رفتارهای کارآفرینانه تأثیرگذار می‌باشد و از نظر مدیران این کسب‌وکارها در میان ابعاد شبکه‌های اجتماعی بیشترین تأثیر بر رفتارهای کارآفرینانه به ترتیب مربوط به تنوع و گستردگی و اطلاع‌رسانی و اعتماد می‌باشد.}, keywords_fa = {رفتارهای کارآفرینانه,شبکه های اجتماعی,کسب و کارهای کوچک و متوسط}, url = {https://karafan.tvu.ac.ir/article_124673.html}, eprint = {https://karafan.tvu.ac.ir/article_124673_58484658d0107aed8dccaa2124b3da8d.pdf} }