@article { author = {Mahdi, Reza and Barani, Sepideh}, title = {Analysis of the Position of Technical and Vocational Educations and Skill Training in Iran’s Scientific Comprehensive Map}, journal = {Karafan Quarterly Scientific Journal}, volume = {16}, number = {2}, pages = {15-32}, year = {2020}, publisher = {Technical and Vocational University}, issn = {2382-9796}, eissn = {2538-4430}, doi = {}, abstract = {Iran’s scientific comprehensive map as a guideline senior document in education, science and technology and innovation system, is a road map in route of scientific and technology and innovation in Islamic republic of Iran progress. Based on the map is expected that macro strategies and policies in the fields of general, higher and professional educations and scientific and technical development be follow and operate in form of integrated and targeted. In the paper with content analysis method has analyzed the position of technical and vocational educations and skill training in Iran’s comprehensive scientific map with exploratory and pathology approach. Based on the results of study, although incomprehensive scientific map has been forecasted suitable opportunities and areas for skill training in secondary education, higher education and other educational institutions, but in this document has not been defined how and mechanism of execution and necessary and sufficient operational transparency for human resources skill training. Thus, it is suggested that steering committee of scientific map monitor and evaluate skill training and increasing skill level of Iranian precious human resources in form of periodic and systematic. In this among is very critical and determinative role and responsibility of schools, universities, parents and business firms for comprehensive participation in skill training and development of capabilities, competencies and skills of the students, university students, personnel, workers and jobseeker young.}, keywords = {Skill Training,Technical and Vocational Educations,Comprehensive Scientific Map,Human development,Human capital}, title_fa = {تحلیل جایگاه آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی در نقشه جامع علمی کشور}, abstract_fa = {نقشۀ جامع علمی کشور سند بالادستی هادی و راهنما در نظام جامع آموزش و علم و فناوری و نوآوری کشور و نقشه راه مسیر توسعه و پیشرفت علم و فناوری و نوآوری در ایران است. براساس این نقشه، انتظار میرود راهبردها و سیاستهای کلان کشور در حوزه آموزشهای عمومی، عالی و فنی وحرفه ای یکپارچه و هدفمند تعقیب و عملیاتی شود. در این مقاله، با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی، جایگاه آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی در نقشه جامع علمی کشور با رویکرد اکتشافی و آسیب شناسانه، بررسی و تحلیل شده است. براساس یافته های این مطالعه، هرچند در نقشه جامع علمی کشور فرصتها و زمینه های مناسبی برای توسعۀ مهارت و مهارت افزایی دانش آموزان و دانشجویان در آموزش وپرورش، نظام آموزش عالی و سایر نهادهای آموزشی ذیربط پیش بینی شده است، اما در این سند سازوکار اجرا و شفافیت عملیاتی کافی برای مهارت آموزی منابع انسانی کشور تعریف و تدقیق نشده است؛ ازاین رو پیشنهاد می شود ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به صورت دورهای و نظام مند، توسعه آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی و افزایش سطح مهارت منابع انسانی ذی قیمت کشور را رصد و ارزیابی کند. در این میان، نقش و مسئولیت مدارس، دانشگاه ها، خانواده ها و بنگاه های کسب وکار برای مشارکت جامع در آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی و توسعۀ قابلیت ها، شایستگی ها و مهارت های دانش آموزان، دانشجویان، جوانان جویای کار و شاغلان کشور بسیار حیاتی و تعیین کننده است.}, keywords_fa = {آموزش فنی وحرفه ای,توسعۀ انسانی,سرمایۀ انسانی,مهارت آموزی,نقشۀ جامع علمی کشور}, url = {https://karafan.tvu.ac.ir/article_105070.html}, eprint = {https://karafan.tvu.ac.ir/article_105070_bda8f486bfa5ae8fb7559267cea04eb9.pdf} }