کنترل مقاوم برای مدل نامعین سیستم تعلیق نیمه‌فعال خودرو

نویسنده

دانشگاه فنی و حرفه ای شهید چمران رشت

چکیده

امروزه تحقیقات گسترده‌ای در زمینهی معرفی روش‌های کنترل پیشرفته برای سیستم تعلیق نیمه‌فعال خودرو انجام می‌گیرد هدف تلاش‌ها در این زمینه، دستیابی به ایمنی هر چه بیشتر سرنشینان و راحتی فرمان‌پذیری و سواری خودرو است از طرفی اغتشاشات و عدم قطعیت در سیستم‌های دینامیکی کاربردی اجتناب‌ناپذیر است که سیستم تعلیق نامعین خودرو نیز از این امر مستثنا نخواهد بود به همین سبب در این مقاله ساختار کنترلی متشکل از نیروی کنترلی مود لغزشی، استراتژی منطق فازی و فیلتر تخمین‌زننده پیشنهاد شده است که دارای مقاومت زیادی در مواجهه‌ی همزمان با اغتشاشات جاده و نامعینی‌های سخت‌افزاری سیستم است بهبود کیفیت عملکرد کنترل‌کننده‌ی مود لغزشی با هوشمندسازی انتخاب پارامترهای آن به‌کمک منطق فازی و استفاده از تخمین‌زننده‌ای نیرومند در پالایش داده‌های مخدوش سیستم نامعین از نوآوری‌های ساختار پیشنهادی است نتایج شبیه‌سازی نشان‌دهنده‌ی عملکرد مطلوب سیستم تعلیق نیمه‌فعال خودرو در مواجهه با اغتشاشات جاده‌ای و نامعینی‌هاست

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Robust control for the indefinite model of the semi-active suspension system

نویسنده [English]

  • Mojtaba Masoumnezhad
چکیده [English]

Today extensive research is being done on advanced control methods for a semiactive suspension system Efforts are being made to achieve more safety for passengers and comfortable driving On the other hand the presence of disturbances and uncertainties in the dynamical systems are inevitable and the uncertain suspension of the car will not be excluded In this paper a control structure consisting of sliding mode control fuzzy logic method and predictive filter has been proposed that has high resistance in confrontation with road disturbances and uncertainty in dynamical system Improving the performance of sliding mode controller by intelligently selecting its parameters with the help of fuzzy logic and using a powerful predictor in the refinement of uncertain damaged data system can be regarded as the innovation of the proposed algorithm Simulation results show the optimal performance of a semiactive suspension system in the presence of road disturbances and uncertainties