دانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220Analysis of the Position of Technical and Vocational Educations and
Skill Training in Iran’s Scientific Comprehensive Mapتحلیل جایگاه آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی در نقشه جامع علمی کشور1532105070FAرضا مهدیآموزشعالی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایرانسپیده بارانیمدیرکل برنامهریزی آموزشی، آموزشعالی، دانشگاه فنیوحرفهای، تهران، ایرانJournal Article20190526Iran’s scientific comprehensive map as a guideline senior document in education, science and technology and innovation system, is a road map in route of scientific and technology and innovation in Islamic republic of Iran progress. Based on the map is expected that macro strategies and policies in the fields of general, higher and professional educations and scientific and technical development be follow and operate in form of integrated and targeted. In the paper with content analysis method has analyzed the position of technical and vocational educations and skill training in Iran’s comprehensive scientific map with exploratory and pathology approach. Based on the results of study, although in<br />comprehensive scientific map has been forecasted suitable opportunities and areas for skill training in secondary education, higher education and other educational institutions, but in this document has not been defined how and mechanism of execution and necessary and sufficient operational transparency for human resources skill training. Thus, it is suggested that steering committee of scientific map monitor and evaluate skill training and increasing skill level of Iranian precious human resources in form of periodic and systematic. In this among is very critical and determinative role and responsibility of schools, universities, parents and business firms for comprehensive participation in skill training and development of capabilities, competencies and skills of the students, university students, personnel, workers and jobseeker young.نقشۀ جامع علمی کشور سند بالادستی هادی و راهنما در نظام جامع آموزش و علم و فناوری و نوآوری کشور و نقشه راه مسیر توسعه و پیشرفت علم و فناوری و نوآوری در ایران است. براساس این نقشه، انتظار میرود راهبردها و سیاستهای کلان کشور در حوزه آموزشهای عمومی، عالی و فنی وحرفه ای یکپارچه و هدفمند تعقیب و عملیاتی شود. در این مقاله، با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی، جایگاه آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی در نقشه جامع علمی کشور با رویکرد اکتشافی و آسیب شناسانه، بررسی و تحلیل شده است. براساس یافته های این مطالعه، هرچند در نقشه جامع علمی کشور فرصتها و زمینه های مناسبی برای توسعۀ مهارت و مهارت افزایی دانش آموزان و دانشجویان در آموزش وپرورش، نظام آموزش عالی و سایر نهادهای آموزشی ذیربط پیش بینی شده است، اما در این سند سازوکار اجرا و شفافیت عملیاتی کافی برای مهارت آموزی منابع انسانی کشور تعریف و تدقیق نشده است؛ ازاین رو پیشنهاد می شود ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به صورت دورهای و نظام مند، توسعه آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی و افزایش سطح مهارت منابع انسانی ذی قیمت کشور را رصد و ارزیابی کند. در این میان، نقش و مسئولیت مدارس، دانشگاه ها، خانواده ها و بنگاه های کسب وکار برای مشارکت جامع در آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی و توسعۀ قابلیت ها، شایستگی ها و مهارت های دانش آموزان، دانشجویان، جوانان جویای کار و شاغلان کشور بسیار حیاتی و تعیین کننده است.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105070_bda8f486bfa5ae8fb7559267cea04eb9.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220Investigating the underlying factors affecting the commercialization of technological research achievements A Mixed Approach
(Case Study: Technical and Vocational University of Iran)بررسی عوامل زمینهای مؤثر بر تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی فناورانه مطالعه موردی دانشگاه فنیوحرفهای3350105312FAمحمدمهدی محمدپورمیردانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانسامره شجاعیاستادیار گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانروحالله سمیعیاستادیار گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانمجید اشرفیاستادیار گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانJournal Article20191119In today's fast-growing technology is turning into a competitive advantage for the country. In the meantime, commercialization of academic research is needed to gain competitive advantage in diverse areas of technology.The process of commercializing research helps transform the knowledge produced at universities and research centers into marketable products or industrial processes. The purpose of this study was to investigate the underlying factors affecting commercialization of technological research achievements and designing its structural model in the technical and vocational university of Iran.The study is applied in terms of purpose, and in terms of method, it is a mixture.The theoretical community is in the qualitative section of the experts as well as in the quantitative section of the faculty of the technical and vocational university of the country.The sample size was 12 individuals in qualitative section (purposive sampling with theoretical saturation) and 100 in the quantitative section (Random Proportional Class).Data gathering tools were semi-structured interviews and researcher questionnaires.Based on the results, factors promoting and promoting the culture of commercialization and entrepreneurship, creating innovation and competitive advantage in the market, speed of operation, development of technology parks and national growth and laboratory centers and, ultimately, risk taking; Technological universities are in the technical and vocational university of the country.<span lang="FA" dir="RTL">در عصر حاضر، فناوری با نرخ رشد سریعی در حال تبدیلشدن به مزیتی رقابتی برای کشور است. در این میان، لازمۀ دستیابی به مزیتهای رقابتی در حوزههای متنوع فناوری، تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی است. فرایند تجاریسازی تحقیقات کمک میکند دانش تولیدشده در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی به محصولات قابل عرضه در بازار یا فرایندهای صنعتی تبدیل شود؛ ازاینرو هدف پژوهش </span>حاضر، بررسی عوامل زمینهای مؤثر بر تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی فناورانه و طراحی مدل ساختاری آن در دانشگاه فنیوحرفهای کشور است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، آمیخته است. جامعۀ نظری در بخش کیفی خبرگان و در بخش کمّی شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاه فنیوحرفهای کشور است. حجم نمونه در بخش کیفی 12 نفر (نمونهگیری هدفمند با اشباع نظری) و در بخش کمّی، 100 نفر (طبقهای تناسبی تصادفی) تعیین و ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمهساختیافته و پرسشنامۀ محققساخته بود. براساس نتایج، عوامل گسترش و ترویج فرهنگ تجاریسازی و کارآفرینی، ایجاد نوآوری و مزیت رقابتی در بازار، سرعت عمل، توسعه پارکهای فناوری و مراکز رشد و آزمایشگاهی ملی و در نهایت ریسکپذیری بهترتیب دارای بیشترین اثرگذاری بر تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی حوزه فناوری در دانشگاه فنیوحرفهای کشور هستند.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105312_496e3b7e60807fcbf5ef61298ed6ae46.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220Content Analysis of technical and vocational textbooks paying attention to professional competencies in Iran at 2018تحلیل محتوای کتابهای درسی فنیوحرفهای از نظر میزان توجه به شایستگیهای حرفهای در ایران در سال 13985170105313FAحمیرا قهاریدانشجوی کارشناسیارشد، مطالعات برنامه درسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانابراهیم صالحی عمراناستاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-0390-2232میمنت عابدینی بلترکاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20200325Vocational education a Key role in employment because of the training and skills needed to enable people to get jobs. the importance of the role of technical and vocational education in economic development and employment, It has tried to orient the system towards the development of technical and vocational education with the aim of educating the community on the skills and skills needed. On the other hand, competency-based education is an educational model in technical and vocational education that focuses on professional competencies. According to this, the aim of this study is to investigate the content of technical and vocational textbooks based on the level of attention to professional competencies. In this study, content analysis method has been used. The statistical population includes all technical and vocational books that comprise 589 books in the cluster of technical and non-technical technical courses in 41 fields. Using the sampling method, four workshop books were aimed at innovation, entrepreneurship, application of new technologies, work environment requirements and production management, common among all disciplines. A tool for measuring was the researcher-made checklist of content analysis. For data analysis based on content analysis method, Shannon entropy technique was used. Content validity was obtained using CVR 0.90.The agreement coefficient for the reliability evaluation was 0.90, too. The results of this research in the reviewed books indicate that, in total, 558 frequencies are considered as a component of technical and non-technical competencies. The highest frequency was related to non-technical competencies. In the component of technical competency, the highest frequency with respect to skill index was observed with 72 frequency and non-technical competency component with respect to business skill index was with 154 frequency.نوع مقاله: پژوهشی (کاربردی)<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> آموزشهای فنیوحرفهای به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی احراز مشاغل، نقش بسزایی در اشتغال دارند. با توجه به اهمیت نقش آموزشهای فنیوحرفهای در توسعه اقتصادی و اشتغال، در طراحی نظام جدید آموزش متوسطه، کوشش شده است جهتگیری این نظام به سمت توسعۀ آموزشهای فنیوحرفهای با هدف آموزش فنون و مهارتهای مورد نیاز جامعه باشد. ازسویدیگر، آموزش مبتنیبر شایستگی یک مدل آموزشی در آموزش فنیوحرفهای است که بر شایستگیهای حرفهای متمرکز است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی فنیوحرفهای از نظر میزان توجه به شایستگیهای حرفهای است و در آن از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی کتابهای فنیوحرفهای است که با استفاده از سرشماری، چهار کتابِ «کارگاه نوآوری و کارآفرینی»، «کاربرد فناوریهای نوین»، «الزامات محیط کار» و «مدیریت تولید» انتخاب شدند که بین همه رشتهها مشترک است. ابزار اندازهگیری چکلیست تحلیل محتوای محققساخته بود. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوا، تکنیک آنتروپی شانون استفاده شد و روایی محتوایی با استفاده از CVR، 90/0 و ضریب توافقی برای ارزیابی پایایی نیز 90/0 به دست آمد. نتایج حاصل از این پژوهش در کتابهای مورد بررسی، نشان میدهد در مجموع با 558 فراوانی به مؤلفه شایستگیهای فنی و غیرفنی توجه شده و بیشترین فراوانی مربوط به شایستگیهای غیرفنی بوده است. در مؤلفه شایستگیهای فنی، بیشترین فراوانی در ارتباط با شاخص مهارت با 72 فراوانی و در مؤلفه شایستگیهای غیرفنی، بیشترین فراوانی مربوط به شاخص مهارت کسبوکار با 154 فراوانی بوده است.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105313_ae8fb64c10613fc66c58b03adcfd3b4d.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220Designing a Skill-oriented Model for Occupational Students:
Using the Grounded Theoryطراحی الگوی مهارتمحوری برای دانشجویان فنیوحرفهای با استفاده از نظریه دادهبنیاد71100105314FAمصطفی لطفی جلال آبادیاستادیار مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانعلی فرهادیاستادیار، مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانسلطنت رواییمربی مدیریت دانشگاه فنیوحرفهای شریعتی، تهران، ایرانمحمود غلامیاستادیار، مدیریت بازرگانی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانJournal Article20180825The gap between industry and university education, along with the incompatibility of these educations with labor market needs, leads to a steady increase in the unemployment rate of university graduates. This study, therefore, has aimed to propose a skill-oriented model for vocational students using grounded theory.This research is an exploratory approach in terms of purpose, and has drawn upon descriptive-analytical approach.The statistical population of the research for the first stage is previous literature published in the domain of skill-orientation which was selected by simple and accessible sampling procedure. The statistical population consists of the second stage of education were the experts who were selected by purposeful sampling method in four focus groups, each including six persons.Mixed method (quantitative and qualitative content analysis and descriptive statistics) was used to analyze the data using MAXQDA. The findings were divided into six categories, namely causal categories, strategic categories, contextual categories, intervention categories, and outcomes, and suggestions were also provided.نوع مقاله: پژوهشی (توسعهای)
فاصلۀ بین بخش صنعت و آموزشهای دانشگاهی و نبود انطباق این آموزشها با نیازهای بازار کار، منجر به افزایش مستمر نرخ بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی میشود؛ ازاینرو تحقیق حاضر با هدف الگوی مهارتمحوری دانشجویان فنیوحرفهای با استفاده از راهبرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، توسعهای و از نظر روش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق در مرحله نخست، مبانی نظریِ مرتبط با مهارتمحوری است که به روش نمونهگیری ساده و در دسترس انتخاب شدند. جامعه آماری مرحله دوم، خبرگان حوزه آموزش هستند که به روش نمونهگیری قضاوتی در شش گروه کانونی ششنفره به روش هدفمند سازماندهی شدند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش آمیخته (تحلیل محتوای کمّی و کیفی و آمار توصیفی) استفاده از راهبرد نظریه دادهبنیاد و نرمافزار MAXQ.D.A استفاده شده است. یافتههای تحقیق در شش مقوله عبارتند از مقولههای علّی، مقولههای راهبردی، مقولههای زمینهای، مقولههای مداخلهگر و پیامدها تقسیمبندی و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شد.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105314_656e1172627ad1a5e85f6d10c87a10fa.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220Entrepreneur women’s role in the development and evolution of the country (Case Study: Hormozgan province)نقش زنان کارآفرین در توسعه و تحول کشور بررسی موردی استان هرمزگان101120105315FAازاده اریانااستادیار دانشکده فنیوحرفهای دخترانه فاطمیه، دانشگاه فنیوحرفهای هرمزگان، بندرعباس، ایران0000-0001-9639-4515زهرا دستیاردانشجوی کارشناسیارشد، طراحی پارچه و لباس، مؤسسه آموزشعالی امام جواد(ع)، یزد، ایرانعلی توسلیمربی، دانشکده فنی و حرفهای دخترانه فاطمیه، دانشگاه فنی و حرفهای هرمزگان، بندرعباس، ایرانJournal Article20190515Entrepreneurship subject Root to the length of human history and as the world's most economic potential, expanding rapidly. Entrepreneurship is one of the main pillars of growth and development in any country, which it considers the driving force of economic growth and development of the country. Since a large part of society is women and in recent years, there has been a significant increase in the level of education and employment of women in Iranian society, so paying attention to the entrepreneurial activities of this group of people can contribute to economic development. Researchers believe that women's entrepreneurship activities have a prominent role in the economy of nations, and not only generate economic benefits, but also create social and cultural benefits. Promotion of entrepreneurial activities in the women’s sector can be an effective stimulus to the country's economic development and growth. In addition, many governments have managed to overcome the crises of their societies in the economic crisis, by taking measures and policies and using the workforce of women to succeed in the path of development.
In this article, it has tried to describe the necessity and importance of entrepreneurship in the development and growth of the country while providing a definition of women’s entrepreneurship. The library method has used to collect information in this research.موضوع کارآفرینی ریشهای به درازای تاریخ بشر دارد و بهعنوان مؤثرترین نیروی بالقوه اقتصادی در جهان، بهسرعت در حال گسترش است. ازآنجاکه بخش بزرگی از جامعه را زنان تشکیل میدهند و در سالهای اخیر رشد قابلتوجهی در سطح تحصیلات و اشتغال آنان در ایران به وجود آمده است که با توجه به فعالیتهای این قشر در زمینه کارآفرینی، میتواند به رشد و توسعۀ اقتصادی کمک شایانی کند. همچنین ارتقای فعالیتهای کارآفرینانه در بخش زنان میتواند محرک مؤثری برای رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد. در مقاله حاضر تلاش شده است تا ضمن ارائه تعریفی از کارآفرینی زنان، ضرورت و اهمیت آن در رشد و توسعه کشور توصیف شود.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105315_1d622d0621f5ef9aade3dbc9249f0f41.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220The effect of authenic leadership on human resource creativity: Mediating role of internal motivation
(Case study: staff in University of Kashan)تأثیر رهبری اصیل بر خلاقیت نیروی انسانی: نقش واسطهای انگیزش درونی مطالعه موردی کارکنان دانشگاه کاشان121140105317FAحمید رحیمیدانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران0000-0001-5132-5874راضیه آقاباباییاستادیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20200325Authenic leaders, through their particular efforts in higher education, can excite the inner motivation of the workforce to develop creative behaviors. Thus this research was effect of authenic leadership on human resource creativity with mediating role of internal motivation. Research type was descriptive correlative and statistical population consisted all of staffs' in University of Kashan (N=547) that by using Cochran Formula and strafied randomized sampling 230 ones were chosen as sample. To gathering datas used from authenic leadership, creativity and internal motivation standard questionnaires. Questionnaires constuction validity through confirmed factor analysis confrimed. Through Cronbach alpha coefficient, questionnaires reliability were obtained equal to 0.88 for authenic leadership, 0.85 for creativity and 0.94 for internal motivation. Data analyses done in two level descriptive & inferential statistics through Spss & Amos softwares. Finding showed mean of variables and components of authenic leadership, creativity and internal motivation were upper than average. Correlation coefficient showed authenic leadership 0.49 and internal motivation 0.34 on creativity have positive & significant effect.رهبران اصیل از طریق تلاشهای خاص خود در آموزشعالی میتوانند انگیزش درونی نیروی کار را برانگیخته کنند تا بتوانند از خود رفتارهای خلاقانه بروز دهند؛ ازاینرو هدف پژوهش، بررسی تأثیر رهبری اصیل بر خلاقیت نیروی انسانی با نقش واسطهای انگیزش درونی بود. نوع پژوهش، توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه کاشان به تعداد 547 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 230 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد رهبری اصیل، خلاقیت و انگیزش درونی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی تأییدی، به اثبات رسید. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رهبری اصیل 88/0، خلاقیت 85/0 و انگیزش درونی 94/0 برآورد شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آموس در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها بیانگر آن است که میانگین هریک از متغیرهای رهبری اصیل، خلاقیت و انگیزش درونی بالاتر از حد متوسط است. ضریب همبستگی نشان داد رهبری اصیل به میزان 49/0 و انگیزش درونی به میزان 34/0 روی خلاقیت کارکنان تأثیر مثبت و معنادار دارد.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105317_4c84120f79bedeb0883fa6e76b18cda1.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220The Relationship between Managers Communication Skills and Leadership Style with Human Resource Empowerment in Shariaty School of Engineeringبررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و سبک رهبری با توانمندسازی منابع انسانی مطالعه موردی دانشکده فنی دکتر شریعتی141160105318FAشهناز شمسیکارشناسیارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهتاب پورآتشیعضو هیئتعلمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی، تهران، ایران0000-0002-8766-3709اصغر زمانیعضو هیئتعلمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی، تهران، ایران0000-0001-5818-3303Journal Article20200325The purpose of this study was to investigate the relationship between communication skills of managers and leadership style with human resources empowerment in Shariati faculty of technology. The statistical population of the study was Shari'ati faculty staff, whose number was 300. According to Morgan's table, the minimum number of samples was 174 people who were selected to answer the questionnaire. The method of collecting library and field information has been. This research is an applied and descriptive survey. Data collection was a questionnaire prepared by several standard questionnaires that was integrated by the researcher. Questionnaires were prepared based on theoretical studies and the Likert Five options. Content validity of the questionnaire was evaluated by faculty members and positive experts, and a confirmatory factor analysis was used to validate the construct validity. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient and its validity was confirmed by using content validity with the opinion of professors and construct validity with confirmatory factor analysis. Data were analyzed by descriptive statistics and inferential methods (Pearson correlation coefficient and Spearman test). The results of correlation analysis indicated that there is a relationship between leadership style and communication skills with staff empowerment. The leadership style was not confirmed by the partnership style leadership style, but the relationship between benevolent and consultative leadership style was confirmed. Also, dimensions of communication skills of managers were significantly correlated with employee empowerment.<br /> <br /> هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و سبک رهبری با توانمندسازی منابع انسانی در دانشکده فنی دکتر شریعتی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان دانشکده فنی دکتر شریعتی و تعداد آنها برابر با 300 نفر بود. براساس جدول مورگان، حداقل تعداد نمونه برابر 174 نفر بود که برای پاسخ به پرسشنامه انتخاب شدند. این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی پیمایشی است و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای رهبری اسپیرز، مهارت ارتباطی کوئین دام و رهبری هرسی و بلانچارد استفاده شده است. پرسشنامهها براساس مطالعات نظری و طیف پنجگزینهای لیکرت تهیه شدند. روایی محتوایی پرسشنامه از نظر اساتید و کارشناسان مثبت ارزیابی شد. همچنین برای تأیید روایی سازه، تحلیل عاملی تأییدی به کار رفته است. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. با استفاده از آمار توصیفی و روشهای استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) اطلاعات مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی، نشانگر آن بود که بین سبک رهبری و مهارت ارتباطی با توانمندسازی کارکنان رابطه وجود دارد. از سبکهای رهبری، رابطۀ سبک رهبری آمرانه و مشارکتی تأیید نشد ولی رابطۀ سبک رهبری خیرخواهانه و مشورتی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین ابعاد مهارتهای ارتباطی مدیران با توانمندسازی کارکنان رابطۀ معناداری داشتند.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105318_0e05606c02ced118d779fbb3007200f4.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220Participatory Action Research: The Linkage Point between the Research and Action in the Agricultural Entrepreneurship Cooperatives Managementاقدامپژوهی مشارکتی: حلقه اتصال پژوهش و اقدام در مدیریت تعاونیهای کارآفرین کشاورزی161188105725FAغلامحسین کرمیدانشآموخته دکتری، ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز، ایران0000-0002-6258-9768کوروش رضایی مقدمدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز، ایران0000-0003-2661-453XJournal Article20190124Cooperatives have a very important and effective role in popular participation and community empowerment through the entrepreneurship strategy and sustainable businesses development in the rural development process. Doing this role requires attention to education and research in the management structure of this social organization with the presence of all the organs and members of rural cooperatives. From another aspect, Participatory action research is a scientific method for systematic definition and description of the real world problems and it helps to design and implementation of appropriate solutions in various fields significantly. The purpose of this research was to investigation of the philosophy, concept and characteristics of participatory action research and its role in the development of education and research related to the field of rural entrepreneur cooperatives. This is a review article and the library method and targeted literature review in related domestic and international essays and books have been used to gather information. According to results, Action research method unlike the other methods that research and action are two completely separate areas, address both subject in a cycle process simultaneously. Focusing on the issue, the emphasis on practical action and change, mutual cooperation, trust and attention to the common standards of the researcher and the demandant for change and evolution (cooperative members) and group participation makes up while finding ways to solve the problem and empowering the local community, the new knowledge and skills for entrepreneurship are created in the agricultural cooperatives. Therefore, in response to the fundamental question of the research, it can be said that because of the proximity and conceptual similarity between the cooperatives’ principles and the theoretical infrastructures of participatory action research, this paradigm is a suitable model for implementation in the management of rural entrepreneur cooperatives.تعاونیها جایگاه بسیار مهم و تأثیرگذاری در مشارکت مردمی و توانمندسازی اجتماع از طریق راهبرد کارآفرینی و توسعۀ کسبوکارهای پایدار در فرایند توسعه روستایی دارند. ایفای این نقش نیازمند توجه به آموزش و پژوهش در ساختار مدیریت این سازمان اجتماعی با حضور همۀ ارکان و اعضای تعاونیهای روستایی است. هدف این تحقیق بررسی فلسفه، مفهوم و ویژگیهای اقدامپژوهی مشارکتی و نقش آن در توسعه آموزش و پژوهشهای حوزه تعاونیهای کارآفرین روستایی بود. این مقاله پژوهشی مروری است و برای گردآوری و تحلیل اطلاعات از روش کتابخانهای و مرور هدفمند ادبیات موجود در منابع شامل مقالهها و کتابهای مرتبط داخلی و خارجی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد اقدامپژوهی برخلاف شیوههای دیگر که پژوهش و اقدام دو حوزۀ کاملاً مجزا هستند، همزمان در فرایندی سیکلی به دو موضوع توجه دارد. تمرکز بر مسئله، تأکید بر اقدام عملی و تغییر، همکاری متقابل، اعتماد و توجه به استانداردهای مشترک پژوهشگر و متقاضی تحول و تغییر (اعضای تعاونیها) و مشارکت گروهی سبب میشود ضمن یافتن راههای حل مشکل و توانمندسازی جامعه محلی، دانش و مهارت جدید برای کارآفرینی در تعاونیهای کشاورزی خلق شود؛ بنابراین در پاسخ به پرسش اساسی تحقیق میتوان گفت به دلیل نزدیکی و مشابهت مفهومی میان اصول تعاون و کارآفرینی و زیربناهای نظری اقدامپژوهی مشارکتی، این پارادایم پژوهشی الگوی مناسبی برای مدیریت تعاونیهای کارآفرین روستایی است.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105725_f9500eca1dd87d291155771e9610a4f4.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220The Structural Equation Modelling of Disorders Concepts in Iranian Stadiumsمدلسازی ساختاری مفاهیم ناهنجاری در ورزشگاههای ایران189206105726FAمهدی دستگردیمدرس، مدیریت ورزشی، دانشگاه فنیوحرفهای، تهران، ایرانعلیرضا دبیراستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمهدی شریعتی فیض ابادیاستادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فنیوحرفهای، تهران، ایرانJournal Article20181004The purpose of this study was structural equation modeling (SEM) of anomalies incidence of soccer fans in Iranian stadiums. The present study was applied in terms of purpose and in terms of collecting data, a descriptive correlation type was used (qualitative-quantitative). In the beginning, studying the literature and conducting a qualitative interview with 17 specialists, the basic concepts of the occurrence of abnormalities in the stadiums of the country were formed; further analyzing the contents of the interviews and literature of the field, 47 items were discovered, distributed among 30 fans at Azadi Stadium, the reliability coefficient of the initial questionnaire was 0.783. Regarding the number of samples over 200, for structural modeling, including 20 percent reduction, 250 questionnaires in Ghadir Ahwaz, Azadi, Rasht, Azadi Tehran, Takhty Jam and Emam Tabriz as inflammatory stadiums in the sixth week of the Premier League, which ultimately won 221 The questionnaire was used; after examining the KMM and the orthogonal rotation of the data for the exploratory factor analysis, prepared from among the 45 items in the 36 items with a factor load above 0.3 and analyzed for the confirmatory factor analysis; Finally, the data were used using the structural modeling method (LISREL). According to the coefficients of influence, the ultras (0.67), the conditions of the stadiums (0.60), cultural conditions (0.44), The security conditions (0.37) were management status (0.20). Finally, with regard to the presence of the leaders in the form of a fan base, as the main point of stimulation and stimulation of fans as the most coefficient component, the training needed to manage the platforms in this group, along with the use of qualified people in this position, is more than necessary. <br /> بروز رفتارهای نابهنجار و خشن هواداران ورزشی بهویژه در رشته فوتبال مشکلات فراوانی را از نظر اجتماعی و امنیتی در چند ماه اخیر ایجاد کرده است تا جایی که فدراسیون فوتبال آغاز لیگ برتر در فصل 99-1398 را مشروط به برقراری امنیت کامل در ورزشگاهها اعلام کرد. هدف از پژوهش حاضر مدلسازی ساختاری (SEM) مفاهیم بروز ناهنجاری در ورزشگاههای ایران است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و شیوۀ گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است که با روش آمیخته (کیفی ـ کمّی) انجام شده است. پس از انجام مصاحبه کیفی با 17 نفر از متخصصان، مفاهیم اولیه بروز ناهنجاری در ورزشگاههای کشور شکل گرفت. در ادامه ضمن تحلیل محتوای مصاحبهها و ادبیات پیشینه، 47 گویه شناسایی شد و پس از توزیع در میان 30 نفر از هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی، ضریب پایایی پرسشنامه اولیه 783/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری (LISREL) مورد استفاده قرار گرفتند. به نظر میرسد با توجه به حضور لیدرها در قالب کانون هواداران بهعنوان نقطه اصلی تحریک و تهییج هواداران بهعنوان مؤلفه دارای بیشترین ضریب، آموزشهای لازم برای مدیریت سکوها در این گروه در کنار بهکارگیری افراد شایسته در این جایگاه، بیش از پیش ضروری است.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105726_669df517c32d0a5b027ba4512eab4676.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220Assessing and Prioritizing the Educational Needs for Ardakan University Staffشناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی کارکنان دانشگاه اردکان207232105727FAعلی نادی زاده اردکانیاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانمیترا موبداستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران0000-0002-8347-8434سیما عابدیکارشناسی مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانJournal Article20181020The current paper investigates and prioritizes the educational needs of Ardakan University staff in three fields: knowledge, skill and attitude. The research is an applied and descriptive survey. The statistical population is all the 48 personnell of Ardakan University and a questionnaire is used to gather the data. The validity of questionnaire is assessed using experts’ opinion. For testing reliability, a test run were done and Cronbach’s alpha was calculated. After filling the questionnaires, normality tests were done in the three fields of knowledge, skill and attitude. To find the educational needs, the gap between current state and the desired one was tested using parametric t test. The results show a statistical difference between the current state and the desired one in the fields of knowledge, skill and attitude. It means that personnel need some educational courses in these fields. Since the gap between current state and the desired one was significant, the three fields were prioritized.پژوهش حاضر به منظور بررسی نیازهای آموزشی کارمندان دانشگاه اردکان در سه حوزۀ دانش، مهارت و نگرش انجام شده است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی کارمندان دانشگاه اردکان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و دادهها به روش توصیفی ـ پیمایشی گردآوری شدهاند. جامعه آماری شامل کل اعضای کارمندان دانشگاه به تعداد 48 نفر بوده و همۀ آنها برای جمعآوری دادهها به کار گرفته شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته با مقیاس لیکرت است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید و خبرگان مورد سنجش قرار گرفته و پایایی آن نیز از طریق اجرای آزمایشی و محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. پس از تکمیل پرسشنامهها به منظور تعیین نرمالبودن دادهها در سه حوزه دانش، مهارت و نگرش از آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف و آزمون شاپیرو ـ ویلک استفاده شده است. همچنین برای تعیین نیازهای آموزشی و شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب، از آزمون پارامتریک T دونمونهای وابسته استفاده شده است. نتایج آزمونها نشاندهندۀ تفاوت معنیدار آماری بین سطح موجود و مطلوب دانش، مهارت و نگرش کارمندان است و در این زمینهها کارمندان به آموزش نیاز دارند. همچنین با توجه به معنیداربودنِ شکاف هریک از مؤلفههای حوزههای دانش، مهارت و نگرش این مؤلفهها با استفاده از میانگین و آزمون رتبهای فریدمن اولویتبندی شدند.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105727_2f97481314f7ee8cfd88967a30331ac9.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220Evaluation of the performance profile of the perspective of technical schools and professional users in Isfahanبررسی میزان کارایی سیستم نماد از دیدگاه کاربران آموزشکدههای فنیوحرفهای اصفهان233252105728FAمحمدحسین سلیمیدانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمحمدرضا عباسیان اسفرجانیدانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانبی بی عشرت زمانیدانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20190419The aim of the system Nmad Use of computers and equipment communication for collecting, storing, processing, extracting trends giving students information management. Considering the fact that organizations evolve in a dynamic and competitive Current competitive are looking to increase performance. To achieve this objective, management information systems in organizations are considered significant investments have suffered a lot for the development of the Systems. So, understanding the value and effectiveness of management information systems, and justify the investment made in developing these systems is essential. The aim of this study was to comment on the performance of computer nemad in the technical schools in Isfahan. <br />This study was a descriptive survey, the target population consists of all users (Managers, assistants, specialists and technicians) nmad systems and professional technical schools in Isfahan were a total of 35 persons. The number 32 Kerjcie and Morgan table is selected. For data collection tools in the form of interviews and questionnaires used Likert questionnaire's face validity and content based on the principles and research background System designers and technical schools and professional users icon was confirmed using Cronbach's alpha reliability coefficient, equal to 84/0, respectively. Data obtained using descriptive and inferential statistics spss software analyzed. <br />Results: showed that reducing waste and costs, to perform activities of daily rate reduction and energy saving most important factor is the use of a Nmad system. Effect on the speed of service, coverage, daily activities, and improve system flexibility and ease of use of the criterion for the selection of the point of view of the people under investigation. The system needs to symbolize the desire and willingness to use the system, are important prerequisites for the establishment of a system of Nmad.Effectiveness of maintenance and ease of use with system software nmad satisfaction is the most important factor. Also improve the quality of services to students, the better the rate of increase in the size and number of the most important indicators of change in the daily activities of users from the point of view of the nmad is. <br />Conclusion: After analyzing data collected from users (administrators, assistants, specialists and technicians) Professional technical schools, the city, the importance of the system of selection criteria, requirements of the system, satisfaction with the systems, forecast possible changes in system performance and system status nmsd for the state to appropriate users and professional technical schools. And managers need to develop and equip and upgrade the knowledge and skills to plan and special attention are the nmad system users.هدف از این مطالعه، بررسی نظرات کاربران در مورد سیستم رایانهای نماد در آموزشکدههای فنیوحرفهای شهر اصفهان است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه کاربران (مدیران، معاونان، کارشناسان و کاردانها) سیستم نماد آموزشکدههای فنیوحرفهای شهر اصفهان با تعداد 35 نفر بوده است که تعداد 32 نفر طبق جدول جرسی و مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه محققساخته در قالب طیف لیکرت استفاده شده است که روایی محتوایی و صوری پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ، برابر با 84/0 محاسبه شد. نتایج نشان میدهد کاهش اتلاف منابع و هزینهها، سرعت انجام فعالیتهای روزانه و کاهش و صرفهجویی نیرو، مهمترین عوامل استفاده از سیستم نماد است. براساس بررسی و تحلیل دادههای بهدستآمده از نظر کاربران، میزان اهمیت استفاده از سیستم، معیارهای مختلف انتخاب، پیشنیازهای استقرار، رضایت از سیستم، پیشبینی امکان تغییر در وضعیت، و کارایی سیستم نماد برای کاربران آموزشکدههای فنیوحرفهای از وضعیت مناسبی برخوردار است و مدیران باید در جهت توسعه، تجهیز و ارتقای دانش و مهارتهای کاربران آن برنامهریزی و توجه ویژهای داشته باشند.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105728_2b824596fcaf04d7b21be8f5535fef43.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220Evaluating the Effect of Earning Smoothing Using Maximization and Minimization of Earnings Approaches to Reduce Stock Price Crash Risk in Companies Accepted in Tehran Stock Exchangeبررسی اثرات هموارسازی سود بر کاهش ریسکِ سقوط قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکردهای حداکثرسازی و حداقلسازی253274105729FAمریم بهمنیعضو هیئتعلمی دانشگاه فنیوحرفهای کاشان، کاشان، ایران0000-0002-2802-6187سعیده سادات نظام طاهریدانشگاه فنیوحرفهای کاشان، کاشان، ایران0000000278470745Journal Article20190512This study examines the effects of profit smoothing Using profit maximization and minimization approaches on the decline Risk of falling stock prices at listed companies in the Tehran Stock Exchange .In this research you have data 70 companies have been analyzed using Eviews econometric software during the years 1396-1389.The results show that the first hypothesis is investigated There is no significant relationship between profit smoothing and the risk of falling stock prices in companies with profit maximization approach. The results of the second hypothesis study also show There is a significant relationship between earnings smoothing and the risk of falling stock prices in companies with a profit minimization approach.<span lang="FA" dir="RTL">این مطالعه به بررسی اثرات هموارسازی سود با استفاده از رویکردهای حداکثرسازی و حداقلسازی سود بر کاهش ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. این تحقیق دادههای 70 شرکت را طی سالهای 1396-1389 با استفاده از نرمافزار اقتصادسنجی </span><span>Eviews</span><span dir="RTL"> <span lang="FA">تجزیهوتحلیل کرده است. نتیجۀ بررسی فرضیه اول نشان میدهد بین هموارسازی سود و ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهای با رویکرد حداکثرسازی سود، رابطه معنیداری وجود ندارد. نتیجۀ بررسی فرضیه دوم نشان میدهد بین هموارسازی سود و ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهایی با رویکرد حداقلسازی سود، رابطه معنیداری وجود دارد.</span></span>https://karafan.tvu.ac.ir/article_105729_379d82d24a52acf40d3e0743bd38c076.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220Investigating the Interaction of Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, and Educational Achievement Motivation in Students in Technical and Vocational University
(A Comparative Study between Male and Female Students)
Rasoul Loghmanpour Zariniمطالعۀ رابطۀ هوش معنوی و هوش هیجانی با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی و مقایسۀ آن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فنیوحرفهای مازندران275288105730FAرسول لقمانپور زرینیعضو هیات علمی گروه ماشین های کشاورزی، آموزشکده کشاورزی ساری، دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران0000-0002-7348-2851حسن نبیپور افروزیعضو هیئتعلمی، گروه علوم دامی، آموزشکده کشاورزی ساری، دانشگاه فنیوحرفهای استان مازندران، ایرانامیر حیاتیعضو هیئتعلمی، گروه علوم پایه، دانشکده فنی امام محمدباقر(ع) ساری، دانشگاه فنیوحرفهای استان مازندران، ایران0000-0003-4876-1960Journal Article20190509The present study was conducted to investigate the relationship between emotional intelligence and spiritual intelligence with the motivation of progress in students of Mazandaran Technical and Professional University. The research method was descriptive information collecting method of correlation type and in terms of applied purpose. The statistical population is composed of all college students and colleges of the technical and vocational college of Mazandaran province. The sample size was 326 people according to Krejcie and Morgan tables. They were selected by simple random sampling from the statistical population. Data were collected by a questionnaire, three questionnaires including the Saeed-Shirin's Emotional Intelligence Questionnaire (33 questions), David King's Spiritual Intelligence Questionnaire (24 questions), and Hartre's Educational Achievement Motivation Questionnaire (33 questions). The results showed: 1- There was a significant relationship between emotional intelligence and spiritual intelligence in the students of the technical and professional university. 2- There is a significant relationship between emotional intelligence and developmental motivation in students of technical and vocational education in Mazandaran province. 3- There is a meaningful relationship between spiritual intelligence and the motivation of progress in the students of the technical and professional university. 4- The amount of emotional intelligence in female students of Mazandaran technical and vocational school is better than Mazandaran technical and professional university. 5- The motivation for academic achievement in female students is more than male students of technical and vocational education in Mazandaran province. 6- According to the results, it can be said that enhancement of emotional intelligence and spiritual intelligence in students increases the motivation of their academic achievement. In this way, the need for further study by the researchers and the actions of the relevant authorities in this regard is felt in order to increase the motivation for progress in the students. <br /> پژوهش حاضر با هدفِ بررسی رابطۀ میان هوش هیجانی و هوش معنوی با انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه فنیوحرفهای مازندران انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوۀ گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان آموزشکدهها و دانشکدههای دانشگاه فنیوحرفهای استان مازندران تشکیل دادهاند. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت در دانشجویان جامعه آماری، رابطه معناداری وجود دارد. بین هوش معنوی و انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه فنیوحرفهای رابطه معناداری وجود دارد. میزان هوش هیجانی در دانشجویان دختر دانشگاه فنیوحرفهای مازندران دارای وضعیت بهتری نسبت به دانشجویان پسر است. انگیزۀ پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دختر از دانشجویان پسر دانشگاه فنیوحرفهای مازندران بیشتر است. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت تقویت هوش هیجانی و هوش معنوی در دانشجویان سبب افزایش انگیزۀ پیشرفت تحصیلی آنان میشود. بدینترتیب ضرورت مطالعۀ بیشتر پژوهشگران و اقدامات مسئولان به منظور افزایش انگیزۀ پیشرفت در دانشجویان احساس میشود.https://karafan.tvu.ac.ir/article_105730_409437c8980317cdc3747348cb532186.pdfدانشگاه فنی و حرفهایفصلنامه علمی کارافن2382-979616220200220The Effect of Knowledge of English on the Academic Achievement Motivation and Self-esteem among Students of Different Majors at Fatemiyeh Technical facultyتأثیر دانش زبان انگلیسی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و عزتنفس دانشجویان رشتههای مختلف دانشکده فنیوحرفهای فاطمیه289302105731FAرضا عامری سیاهوییدانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانسرور زارعیکارشناسیارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشکده فنیوحرفهای فاطمیه، بندرعباس، ایرانJournal Article20190411 <br />The current study is an attempt to investigate the effect of Knowledge of English on academic achievement motivation and self-esteem among students at Fatemiyeh technical faculty of Bandar Abbas. The research was applied and descriptive-survey method was used. The population consists of undergraduate female students of Fatemiyeh Technical Faculty of Bandar Abbas in the first semester of the academic year of 1395-96. The available and purposeful sampling method was applied. After collecting through Herman’s motivation achievement questionnaire, Eysenck self-esteem questionnaire and Nelson Knowledge of English test, data were analyzed on the basis of inferential statistics. According to the result the differences among Knowledge of English averages among the participants are significant. But the difference between the averages of motivation achievement and self-esteem is not statistically significant. Also, the effect of Knowledge of English on academic achievement motivation and self-esteem is significant. And the interaction between Knowledge of English and the field of study and the simultaneous effect of these two independent variables on the dependent variable, academic achievement motivation, as well as the interaction between Knowledge of English and the field of study and the simultaneous effect of these two independent variables on the dependent variable, self-esteem, are not statistically significant.<span lang="FA" dir="RTL">هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر دانش زبان انگلیسی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و عزتنفس دانشجویان دانشگاه فاطمیه شهرستان بندرعباس است. پژوهش کاربردی است و از روش توصیفی ـ پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کاردانی دانشکده فنیوحرفهای فاطمیه شهرستان بندرعباس در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 بوده که از روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس، عزتنفس آیزنک و دانش زبان انگلیسی نلسون بوده که پس از جمعآوری دادهها، تجزیهوتحلیل در سطح آمار استنباطی انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد تفاوت میانگینهای دانش زبان انگلیسی در بین دانشجویان رشتههای مختلف دانشکده فنیوحرفهای فاطمیه شهرستان بندرعباس از نظر آماری معنادار است، اما تفاوت میانگینهای انگیزه پیشرفت و عزتنفس به لحاظ آماری معنادار نیست. همچنین تأثیر متغیر دانش زبان انگلیسی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و عزتنفس معنیدار است. تعامل دانش زبان انگلیسی و رشته تحصیلی و تأثیر همزمان این دو متغیر مستقل بر متغیر وابستۀ انگیزه پیشرفت تحصیلی، همچنین تعامل بین دانش زبان انگلیسی و رشته تحصیلی و تأثیر همزمان این دو متغیر مستقل بر متغیر وابسته عزتنفس، از نظر آماری معنیدار نیستند.</span>https://karafan.tvu.ac.ir/article_105731_6049cea310498ef0a0fccb2826101f69.pdf