2024-03-29T14:23:56Z
https://karafan.tvu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16459
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
شناسایی عوامل و شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
حمیده
قنبری
محمد حسن
ابراهیمی سرو علیا
مقصود
امیری
قاسم
بولو
وجه الله
قربانی زاده
شناسایی رویکردهای نوین ارزیابی عملکرد و بهکارگیری الگوی مناسب با وضعیت موجود سازمان، امری لازم و ضروری است. هدف این مقاله شناسایی عوامل و شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور است. تحقیق حاضر از نظر هدف، یک تحقیق توسعهای- کاربردی است؛ زیرا قصد دارد تا به شناسایی عوامل ارزیابی عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بپردازد و از این طریق به طراحان سازمان کمک میکند تا شکل بهینه سازمان را اتخاذ کند. در پژوهش حاضر، بر اساس هدفها و فرضیههای تحقیق، از ابزارهایی همچون پرسشنامه، مصاحبه و ... استفاده شده است. این پژوهش با استفاده از نظر خبرگان به بررسی عوامل و شاخصهای ارزیابی عملکرد در این سازمان میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که عوامل تأثیرگذار بر ارزیابی عملکرد در سازمان فنی و حرفهای، بهترتیب عبارتند از: 1- توانمندسازی 2- اصلاح فرایندها 3- بهرهوری 4- آموزش 5- انتقال دانش 6- مدیریت مالی. توجه به مؤلفههای بیانشده، در ارتقا و بهبود عملکرد سازمان و بهینهسازی منابع، بسیار مؤثر خواهد بود.
آموزشهای مهارتی
ارزیابی عملکرد
تحلیل عاملی تأییدی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
2020
11
21
13
28
https://karafan.tvu.ac.ir/article_125540_89dbae2585e29ae1687676e3add02ce2.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
ارائه الگوی حکمرانی آموزشهای مهارتی در سطح فروملی با رویکرد نظری دادهبنیاد
عبدالله
قاسمی خیرآبادی
عباس
خورشیدی
لطف الله
عباسی
پرستو
خسروی
یلدا
دلگشایی
حکمرانی آموزشهای مهارتی و بذل توجه به کنشگران فروملی، پارادایمی بیبدیل در حکمرانی آموزشی میباشد که تعمیق این موضوع بهطور همهجانبه با کمترین زمان و آسیب ممکن، توسعه کشور را پیش خواهد برد. هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی حکمرانی آموزشهای مهارتی در سطح فروملی است. روش پژوهش از نظر اهداف، کاربردی، از نظر داده کیفی و از نظر نوع مطالعه، دادهبنیاد نوظهور است. براساس روش نمونهگیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی و براساس اشباع نظری، تعداد30 نفر خبره انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای اکتشافی است بعد از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنان به صورت کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت که بر اساس تحلیل دادهها الگوی مناسب حکمرانی آموزشهای مهارتی در سطح فروملی ارائه گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که این الگو از سه بعد: آموزشهای مهارتی و کارآفرینی، حکمرانی، آموزشهای مهارتی کیفی و بازارمحور و 27 مؤلفه و173شاخص سازنده، تشکیل شده است که در مقایسه با سایر الگوها از اعتبار بیشتری برخوردار است؛ بنابراین بهکارگیری و عملیاتی کردن الگوی مذکور میتواند به ارتقای کیفی و کارآفرینی آموزشهای مهارتی، کمک بهسزایی کند.
الگو
آموزشهای مهارتی
حکمرانی
دادهبنیاد
فروملی
2020
11
21
29
40
https://karafan.tvu.ac.ir/article_125541_aea52b672b5ac621228e8dfb9e3129fe.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
تبیین شاخصهای توانمندسازی دانشگاه فنی و حرفهای مبتنی بر ویژگیهای دانشگاه کارآفرین (مورد مطالعه: دانشگاه فنی و حرفهای بندرعباس)
ازاده
اریانا
کرم اله
دانش فرد
به دلیل آشکارشدن اهمیت و نقش کارآفرینان در دهههای اخیر گذشته، برگزاری برنامههای آموزشی ویژه به شکلهای متنوع برای آموزش و پرورش کارآفرینان در مراکز دانشگاهی کشورهای مختلف، اعم از پیشرفته و در حال توسعه رو به گسترش نهاده است. این پژوهش از نظر نتیجه جزو تحقیقات توسعهای است؛ زیرا به دنبال ارزیابی و سطحبندی شاخصهای توانمندسازی دانشگاه فنی و حرفهای در راستای بهکارگیری ویژگیهای دانشگاه کارآفرین؛ دانشگاه فنی و حرفهای بندرعباس میباشد. از لحاظ هدف، جزو تحقیقات کاربردی است؛ در واقع رویکرد پژوهشی به لحاظ منطق گردآوری دادهها از نوع استقرای قیاسی است. در مرحله اول برای ساخت مدل از روش کیفی تحلیل محتوا با رویکرد کوربین و استروس انجام شد. جامعه آماری در مرحله کیفی ر ا خبرگان حوزه سیاستگذاران، مدیران، محققان و خبرگان فعال در زمینه توانمندسازی و کارآفرینی دانشگاه فنی و حرفهای تشکیل میدهد. از روشهای نمونهگیری قضاوتی هدفمند استفاده شده است. با10 نفر از خبرگان حوزه حقوق دانشگاهی مصاحبه شد. فرهنگ کارآفرینی و رشد ذهنی دانشجویان، مهمترین نقش را در توانمندسازی دانشگاه فنی و حرفهای داشته است.
توانمندی
کارآفرینی
کارآفرینی سازمانی
دانشگاه فنی و حرفه ای
دانشجویان
2020
11
21
41
61
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124678_9425af1639009fa4894e0019dadb94d6.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی و سلامت روانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان مازندران
مهدی
روح اللهی
سید سجاد
خانی پور
مهناز
باقری
سید مهدی
موسوی داودی
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی و سلامت روانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان مازندران میباشد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها، جزء پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان و مدیران (495 نفر) شاغل در اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان مازندران در سال 1397 تشکیل میدهد و از روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول کرجسی و مورگان (با حجم نمونه 217 نفر) برای نمونهگیری و از پرسشنامههای استاندارد بهمنظور جمعآوری دادههای موردنیاز استفاده شده است. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدهاند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که ویژگیهای شخصیتی، ارتباط معناداری با رفتار شهروندی سازمانی دارند (ضریب همبستگی: 776/0) و سلامت روانی نیز ارتباط معناداری با رفتار شهروندی سازمانی دارد (ضریب همبستگی: 630/0). علاوه بر این، نتایج پژوهش حاکی از آن است که ویژگیهای شخصیتی، ارتباط معناداری با سلامت روانی کارکنان دارند (ضریب تأثیر: 842/0).
ویژگیهای شخصیتی
سلامت روانی
رفتار شهروندی سازمانی
اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان مازندران
2020
11
21
63
80
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124666_31f76a2bc936ca5ac98777412f4724bb.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
آموزش کارآفرینی و تأثیر آن بر عملکرد کسبوکارهای زنان روستایی
فاطمه
بادزبان
کورش
رضائی مقدم
مهسا
فاطمی
بهرهمندی از آموزش، یکی از مهمترین عوامل در توسعه فعالیتهای کارآفرینی است. زنان روستایی کارآفرین، از طریق آموزش، توانایی مقابله با موانع و بهکارگیری روشهای جدید و متناسب با تغییرات تکنولوژی و بازار را پیدا میکنند. این تحقیق، با هدف کلی تأثیر آموزش کارآفرینی بر عملکرد فعالیتهای کسبوکارهای زنان روستایی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه زنان عضو شرکتهای مادرتخصصی حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی استان فارس بود. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش پیمایش و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با تعداد 269 نفر با استفاده از پرسشنامه انجام شد. نتایج نشان داد که شرکت در کلاسهای آموزشی، تأثیر مطلوبی بر انگیزه، مهارت، آگاهی و دانش کارآفرینی زنان روستایی داشته است. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین زنان در سه گروه متفاوت با تعداد دفعات شرکت در کلاسهای آموزشی، از نظر توسعه فعالیت کارآفرینی، تابآوری فردی، تابآوری کسبوکار، روشهای بازاریابی و تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی، تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین، بین زنان در گروههای متفاوت، از لحاظ میزان دانش کارآفرینی نیز تفاوتهای معناداری از نظر توسعه فعالیت کارآفرینی، تابآوری فردی، تابآوری کسبوکار، روشهای بازاریابی و تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی وجود دارد. در نهایت به منظور ارتقای کارآفرینی زنان روستایی، پیشنهادهایی ارائه گردیده است.
آموزش
کارآفرینی
کسب و کار
زنان روستایی
استان فارس
2020
11
21
81
97
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124671_3f73af98bd8a5d136869416e6d9839ae.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
مطالعه و تبیین نقش چالشهای فناورانه در فرایند رکود بنگاههای صنعتی؛ رویکرد آمیخته اکتشافی
صبا
امیری
نادر
نادری
یوسف
محمدی فر
بیژن
رضایی
پژوهش حاضر، به مطالعه و تبیین نقش معضلات فناورانه در فرایند رکود بنگاههای صنعتی میپردازد که قلمرو مکانی آن استان کرمانشاه است. روش پژوهش، مبتنی بر رویکرد آمیخته اکتشافی است؛ در گام نخست، بهمنظور گردآوری دادهها، از روشهای نمونهگیری قضاوتی و گلولهبرفی تا دستیابی به اشباع نظری دادهها، از طریق انجام مصاحبههای عمیق با 31 نفر استفاده گردید. در گام دوم، دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته و با روش نمونهگیری طبقهای از 97 نفر گردآوری شدند. نتایج نشان داد مدل پارادایمی در قالب شرایط علّی، مداخلهگر و زمینهای طبقهبندی شده و پیامدهای مختلفی برای آن قابل طرح است. انجام آزمون بهمنظور تبیین نقش چالشهای فناورانه نشان داد این عامل به عنوان یکی از زیرمقولههای شرایط زمینهای بر راهبردهای مدل، تأثیر معنادار دارد و شامل مفاهیم: سطح پایین فناوریها در فرایند تولید، توزیع و فروش محصولات، ناهماهنگی فناوریهای چرخه تولید محصولات و عدمتطابق فناوری محصولات با تغییرات بازار است.
فناوری
رکود
بنگاه صنعتی
چالشهای فناورانه
رویکرد آمیخته
2020
11
21
99
112
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124669_8b8e5720754857b88a99e08c0832a6cf.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
بررسی تأثیر هوش چندگانه بر عملکرد فردی کارآفرینان برتر
مهدی
حسین پور
حسین
کریمی
میلاد
بخشم
عطیه
خدایی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هوش چندگانه بر عملکرد فردی کارآفرینان برتر در شهر کرمانشاه است. این پژوهش، از لحاظ نوع، کمّی و از نظر هدف، کاربردی است و به لحاظ گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل کارآفرینان برتر شهر کرمانشاه است که طبق آمار اداره کار، رفاه و امور اجتماعی از سال 1390 تا 1396 55 نفر هستند که از این تعداد 40 نفر آنان در دسترس و مورد مطالعه بودند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، از نرمافزار spss23 و در بخش تحلیل دادهها از تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Amos استفاده شد. نتایج نشان میدهد بین هوش چندگانه کارآفرینان و میزان عملکرد فردی آنها، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. کارآفرینان زمانی میتوانند در حوزه کاری خود موفق باشند و بتوانند در این جهان متغیر دوام آورند نیازمند این هستند که درک کاملی از عوامل بیرونی، اقتصادی، فنّاوری، سیاسی و .... داشته باشند تا بتوانند عملکرد فردی بهتری داشته باشند و در تصمیمگیریهای خود کمترین خطا را داشته باشند که اگر از هوش ریاضی- منطقی و درونفردی بالایی برخوردار باشند، در زمینه اتخاذ تصمیمات منطقی، نظم و ترتیب در امور و ارزیابی اثربخشی برنامهها توانمندتر هستند.
کارآفرینان برتر
هوش چندگانه
عملکرد فردی
مدل سازی معادلات ساختاری
شهر کرمانشاه
2020
11
21
113
126
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124670_0e17022ce0ca28a7fb71f2ee747b0d5a.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
الگوی کارآفرینی استراتژیک مبتنی بر توسعه مالی با رویکرد AHP فازی
طیبه
امینی
مجید
نصیری
پرویز
سعیدی
ابراهیم
عباسی
محیط رقابتی جدید و حیاتی بودن استراتژیهای کارآفرینی برای موفقیت در رقابت، اقدامات کارآفرینانه و استراتژیک اثربخش را طلب میکند. توسعه مالی، یکی از کلیدهای بالقوه دستیابی به نوآوری است؛ از این رو، هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای کارآفرینی راهبردی مبتنی بر توسعه مالی در شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. برای شناسایی متغیرهای کارآفرینی راهبردی از روش فراترکیب، در توسعه مالی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. برای اولویتبندی مقولهها، از رویکرد AHP فازی و از روش معادلات ساختاری بهمنظور ارائه مدل به صورت کمی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان باتجربه شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گلستان بوده است. با توجه به نتایج مدل تحقیق، عوامل سازمانی در رتبه اول و عوامل محیطی آخرین رتبه را در اولویتبندی مقولههای کارآفرینی راهبردی دارند و همین طور محیط نهادی دارای بالاترین اولویت و بخش مالی بانکی دارای آخرین اولویت در بین مقولههای توسعه مالی میباشد.
تحلیل محتوا
فراترکیب
کارآفرینی راهبردی
توسعه مالی
AHP فازی
2020
11
21
127
141
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124674_9137e0f88f878e39ea76d85c7ea0b14b.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
ارزیابی مشخصههای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه دانشگاه علم و صنعت ایران)
محمدرضا
زاهدی
محمد
مهدوی مزده
سیمین
محبی اشتیانی
بررسیها نشان میدهند که کارآفرینی، اگرچه متأثر از پارهای خصلتهای رفتاری فردی میباشد، با این وجود امری آموزشدادنی است و میتوان با راهکارهای مناسب آن را توسعه بخشید. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و مقایسه خصیصههای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران و مقایسه دانشکدههای مختلف این دانشگاه از لحاظ دارا بودن این خصیصهها میباشد. ابزار تحقیق، پرسشنامه میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تحقیقی توصیفی پیمایشی است. نتایج نشان میدهد دانشجویان این دانشگاه به طور میانگین، امتیاز کارآفرینی بالایی ندارند ولی 7 درصد از دانشجویان این ویژگیها را دارند و بیش از 49 درصد از دانشجویان نیز در شرایط نسبتاً خوبی قرار دارند.نتایج تحقیق بیانگر این است که ویژگیهای توفیقطلبی و ریسکپذیری در بین دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران، امتیاز بیشتر و خصیصههای عزم و اراده، خلاقیت و استقلالطلبی در ردههای بعد قرار دارند. میانگین کارآفرینی دانشجویان به جز در دانشکده راهآهن که از سایر دانشکدهها وضعیت مطلوبتری دارد، در سایر دانشکدهها تفاوت معنیداری با هم ندارد. ابزارهای کارآفرینی هر دو نتیجه یکسانی در خصوص کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران داشت و میزان همپوشانی نتایج آنها تقریباً حدود 90 درصد بود.
کارآفرینی
خلاقیت
عزم و اراده
استقلال طلبی
ریسک پذیری
2020
11
21
143
159
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124667_0001e24bd112e6d8f833aa3e62af2020.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
بررسی نقش شبکههای اجتماعی در بروز رفتارهای کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط شهر سنندج
حیدر
محمدی
سید محمد
موسوی جد
آرمان
احمدی زاد
رفتارهای کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط، تلاشی برای نوآوری در سازمان و تغییر وضعیت موجود است. شبکههای اجتماعی به عنوان یک تغییر محیطی محسوب میشود که در کسبوکارهای کوچک و متوسط میتواند تأثیراتی را بر رفتارهای کارآفرینانه داشته باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط شهر سنندج تشکیل میدهند که اسامی شرکتهای کوچک و متوسط به تعداد ۱۲۰ شرکت توسط شرکت شهرکهای صنعتی سنندج اعلام شد. با استفاده از جدول مورگان تعداد ۹۲ نفر از صاحبان این صنایع کوچک و متوسط به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شد. دادهﻫﺎی گردآوری شده ﺑﺎ ﻛﻤﻚ نرمافزار SPSS در دو حوزه توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوﺗﺤﻠﻴﻞ قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که شبکههای اجتماعی بر رفتارهای کارآفرینانه تأثیرگذار میباشد و از نظر مدیران این کسبوکارها در میان ابعاد شبکههای اجتماعی بیشترین تأثیر بر رفتارهای کارآفرینانه به ترتیب مربوط به تنوع و گستردگی و اطلاعرسانی و اعتماد میباشد.
رفتارهای کارآفرینانه
شبکه های اجتماعی
کسب و کارهای کوچک و متوسط
2020
11
21
161
173
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124673_58484658d0107aed8dccaa2124b3da8d.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
ارزیابی عملکرد مدارس غیردولتی شهر تهران با تأکید بر شاخصهای تعالی سازمانی EFQM
سعید
گیلوری
حمید
شفیع زاده
هدف اصلی تحقیق حاضر، ارزیابی عملکرد مدارس غیردولتی شهر تهران با تأکید بر شاخصهای تعالی سازمانی EFQM است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعهای– کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه مورد مطالعه؛ شامل کلیه مدیران، معلمان و کارکنان مدارس غیردولتی دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم و مراکز پیشدانشگاهی؛ اعم از مدارس پسرانه و دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 است که تعداد آنها 27916 نفر بوده است. با استفاده از جدول مورگان 380 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد و با اضافه شدن 100 نفر از اولیا و مربیان، حجم نمونه به 480 نفر رسید. روش نمونهگیری، طبقهای- چندمرحلهای بوده است. ابزار اصلی، پرسشنامهای بود که اصالتاً مورد تأیید بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت بوده و به عنوان الگوی تعالی سازمانی ارائه شده است. نتایج نشان داد وضعیت مدارس غیردولتی شهر تهران از منظر معیارهای توانمندساز و نتایج، پایینتر از حد متوسط قرار دارد. از مجموع 1000 امتیاز مربوط به معیارهای توانمندساز (500 امتیاز) و نتایج (500 امتیاز)، مدارس غیردولتی شهر تهران در مجموع 432 امتیاز کسب نموده است که معیارهای توانمندساز 209 امتیاز و معیارهای نتایج 223 امتیاز بهدست آوردهاند.
ارزیابی
عملکرد
تعالی سازمانی
مدارس غیر دولتی
EFQM
2020
11
21
175
193
https://karafan.tvu.ac.ir/article_125542_7e5cf7b6a4acd763236f6d836b805428.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
نقش میانجی نوآوری بر تأثیر بازارگرایی بر عملکرد باشگاههای خصوصی
سیدحسین
علوی
فروغ
محمدی
ابوالفضل
درویشی
نریمان
رحمانی
هدف از انجام این پژوهش، تبیین مدل تأثیر بازارگرایی بر عملکرد باشگاه با تأکید بر نقش میانجی نوآوری فناورانه و نوآوری مدیریت بود. این پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای کادر فنی ثابت در باشگاههای خصوصی رشتههای رزمی مرد استان مازندران که تعداد آنها 142 نفر میباشد. براساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 104 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامههای بازارگرایی، نوآوری سازمانی، نوآوری فناورانه و عملکرد استفاده شد. روایی توسط 12 نفر اساتید مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد، فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری) در قالب نرمافزارهای SPSS24 و AMOS24 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بازارگرایی دارای اثر مثبت و معناداری بر عملکرد باشگاه از طریق نوآوری مدیریت و نوآوری فناورانه میباشد. بنابراین، پیشنهاد میشود که مدیران باشگاهها بازارگرایی، نوآوری مدیریت و نوآوری فناورانه را برای بهبود عملکرد خود در نظر بگیرند.
بازارگرایی
عملکرد
نوآوری فن آورانه
نوآوری مدیریت
2020
11
21
195
210
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124672_02b617f08fb88ec32383dbce5bc93c50.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
پیش بینی پویا در ورشکستگی مالی با استفاده از روش مالم کوئیست (مورد مطالعه: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران)
علیرضا
میرعرب بایگی
هاشم
مکاری
آرش
آذریون
ارزیابی درماندگی مالی شرکتها بسیار حایز اهمیت است؛ زیرا شکست شرکت، هزینههـای مسـتقیم و غیرمستقیم بسیاری را برای ذینفعان به همراه دارد. ارزیابی و پیشبینـی بـهموقـع و صـحیح مـیتوانـد تصمیمگیرندگان را در یافتن راهحل بهینه و پیشگیری از درماندگی مالی یاری کند. تاکنون از الگوهـای گوناگونی برای ارزیابی درماندگی مالی استفاده شده است. الگوهای بهکـار گرفتـهشـده در ایـن زمینـه، کاربرد بسیار زیادی در تصمیمهای فعالان بازار مالی دارد. همواره سعی شده است تا دقت پیشبینـی و ارزیابی این الگوها با استفاده از روشهای پیشرفتهتر، بهبـود پیـدا کند. در همین راستا لی و همکاران بر اساس مطالعه اخیر خود نشان دادند که بهرهگیری از روشهـای پویا میتواند دقت بالاتری را نسبت به روشهای پیشین داشته باشد. در این میان، به بهرهگیری از مدل مالمکوئیست برای تبیین درماندگی مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس پرداخته شده است که نشان میدهد که این روش، از توانایی بالایی در تشخیص درماندگی مالی شرکتها دارد و مسئله ناکارآمـدی روشهای پیشین را رفع میکند. بر همین اساس، در ادامه، به منظور تشریح بیشتر موضـوع تحقیـق بـه ارائه بیان مسئله و ضرورت انجام تحقیق پرداخته شده است.
درماندگی مالی
ناکارآمدی
ورشکستگی
شبکه عصبی
لاجیت پروبیت
2020
11
21
211
229
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124675_963d4d6bcca21d5eb40e6345f552be27.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
تأثیر رشد غیرعادی موجودیها بر بازده مورد انتظار سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
لقمان
محمدپور
آزاد
نوری
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رشد غیرعادی موجودیها بر بازده مورد انتظار سهام شرکتها است. این پژوهش، از نوع مطالعه کتابخانهای و تحلیلی- علیّ و مبتنی بر تحلیل دادههای تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش، اطلاعات مالی 102 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1381 تا 1392 به کمک تکنیکهای دادهکاوی بررسی شده است (1224 شرکت- سال). نتایج تحقیق در ارتباط با تأیید فرضیه، نشان از آن داشت که رشد غیرعادی موجودیها، بر بازده موردانتظار سهام، تأثیر معنادار و مستقیمی دارد. در حالی که تحقیقات مشابه انجام شده در سایر کشورها از جمله آمریکا، بر عکس نتیجه مورد نظر بهدست آمده است؛ بنابراین با بررسی تحقیق انجامشده در ایالات متحده و ایران، دو نتیجه معکوس حاصل شد که در تفسیر تحقیقات فوق میتوان به این نکته اشاره کرد که عامل اصلی معکوس بودن دو نتیجه، احتمالاً تورم در ایران است که افزایش غیرعادی موجودی با افزایش قیمت آنها همراه میشود؛ در نتیجه، بازده بیشتری حاصل میگردد.
رشد غیر عادی موجودیها
بازده مورد انتظار سهام
پانل دیتا
ریسک سیستماتیک
2020
11
21
231
246
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124668_45af8de17935275519817b09f4a969c8.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
بررسی اثر تعدیل کننده افشای داوطلبانه بر رابطه بین کیفیت سود و عدم تقارن اطلاعات در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
یحیی
کامیابی
محسن
نیک سرشت
نقش اطلاعات حسابداری در بازارهای مالی، فراهم کردن اطلاعات لازم برای تخصیص بهینه منابع است. از طرفی مدیران بعنوان نمایندگان سهامداران ممکن است به گونهای عمل کنند یا تصمیم هایی را اتخاذ کنند که لزوما در راستای بیشینه کردن ثروت سهامداران نباشد، لذا موضوع شفافیت صورت های مالی و کیفیت افشای اطلاعات بعنوان یکی از راهکارهای عملی می باشد. از طرف دیگر، تئوری اقتصادی اطلاعاتی بر دو عامل کیفیت سود و عدم تقارن تاکید دارد. از این رو، هدف این پژوهش این است بررسی نماید آیا افشای داوطلبانه بر رابطه ی بین کیفیت سود و عدم تقارن اطلاعات نقش تعدیلی ایفا میکند؟ برای دستیابی به این هدف، داده های تعداد 84 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران طی دوره زمانی 1387 الی 1393 گرداوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .نتایج پژوهش بیانگر آن است با افزایش کیفیت سود ، عدم تقارن اطلاعاتی کاهش مییابد در حالیکه افشای داوطلبانه بر رابطه ی بین کیفیت سود و عدم تقارن اطلاعاتی نقش تعدیلی ایفا نمیکند.
کیفیت سود
عدم تقارن اطلاعاتی
افشای داوطلبانه
2020
11
21
247
263
https://karafan.tvu.ac.ir/article_131174_c6390c2510555a5a89ce70987ffd737c.pdf
فصلنامه علمی کارافن
کارافن
2382-9796
2382-9796
1399
17
3
ارائه چارچوبی برای استقرار و توسعه نظام پیوسته سواد مالی از طریق سنجش سواد مالی در مدارس متوسطه تهران
مجید
قادری رهقی
صابر
خندان علمداری
سواد مالی و درک مفاهیم آن برای دانشآموزان و دانشجویان، اهمیت ویژه دارد؛ زیرا تصمیمات مالی اتخاذ شده توسط آنها در دوره دانشجویی تأثیر بهسزایی بر وضعیت مالی آنها پس از فارغالتحصیلی از مدرسه و دانشگاه دارد. هدف از تحقیق حاضر، ارائه چارچوبی برای استقرار و توسعه نظام پیوسته سواد مالی از طریق سنجش سواد مالی در مدارس متوسطه تهران بوده است. شیوه مطالعه در این تحقیق، روش پیمایشی- توصیفی میباشد. پس از استخراج و تأیید پرسشنامه مناسب، پرسشنامه بین دانشآموزان توزیع گردید. جامعه آماری این بخش از تحقیق دانشآموزان سال سوم، دوره دوم متوسطه مدارس شهر تهران بود. یافتهها حاکی از آن است که ابعاد سهگانه سواد مالی (دانش مالی، رفتارمالی، نگرش مالی) دانشآموزان، بر رشته تحصیلی آنان (236/0) و بر شغل والدین آنان (205/0) تاثیر دارد. نتایج نشان میدهد که با ابعاد سهگانه سواد مالی دانشآموزان، میزان رشته تحصیلی آنان به نسبت قوی، پایین خواهد بود و با بالا بودن ابعاد سهگانه سواد مالی دانشآموزان، میزان شغل والدین آنان به نسبت قوی، پایین خواهد بود.
توسعه نظام پیوسته سواد مالی
سنجش سواد مالی
مدارس متوسطه تهران
2020
11
21
265
283
https://karafan.tvu.ac.ir/article_124676_72f491ee5d24ba9c9453841ff3474ff6.pdf