ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر خروج کارآفرینانه(مطالعه موردی: شرکتهای فعال در حوزه ابزار آلات کشور)
خروج کارآفرینانه از موضوعات اصلی در زمینهی توسعه کسب و کارهای امروزی است با وجود این، بهدلیل نبود تحقیقات کافی در زمینهی ریشههای اصلی خروج کارآفرینانه در داخل کشور اطلاعات کمی در این زمینه وجود دارد هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی ریشههای اصلی خروج کارآفرینانه در صنعت ابزار کشور است بهمنظور دستیابی به هدف یاد شده، ریشههای اصلی خروج کارآفرینانه از تحقیقات پیشین استخراج و در قالب پژوهش کمّی از طریق آزمونهای آماری «تی» و «فریدمن» آزمون شدند پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و بهصورت پیمایشی به بررسی مؤلفههای مورد نظر پرداخته است جامعهی تحقیق شامل همهی مؤسسان و کارآفرینان شاغل در صنعت ابزار در شهر تهران است با توجه به دسترسی محدود به جامعهی یاد شده، نوع نمونهگیری، از نوع قضاوتی و بر مبنای نمونهی در دسترس بود نتایج پژوهش نشان داد از میان 23 ریشهی خروج شناسایی شده، 13 مورد تأثیر معناداری بر خروج کارآفرینانه در صنعت ابزار کشور دارند و تجربهی قبلی کارآفرین، اصلیترین عامل خروج کارآفرینانه در جامعهی یاد شده است
https://karafan.tvu.ac.ir/article_100491_1e710c752b16000900d1ad55437d2464.pdf
2016-12-21
15
36
خروج کارآفرینانه
ریشههای خروج
فرایند خروج
کارآفرینی
کسب و کار
علی
داوری
1
دانشگاه تهران دانشکده کارآفرینی
AUTHOR
بهنود
چوبینه
cbehnood@gmail.com
2
قزوین
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسهی میزان روحیهی کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی _ کاربردی مشهد
هدف این پژوهش، سنجش و مقایسهی میزان روحیهی کارآفرینی دانشجویان دانشگاههای پیام نور و علمی _ کاربردی مشهد بود جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان این دو دانشگاه است از این میان 250 نفر از دانشگاه پیام نور و230 نفر از دانشگاه علمی _ کاربردی بهصورت تصادفی انتخاب و بررسی شدند ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای دوبخشی بود بخش اول، سوالات جمعیتشناختی دانشجویان و بخش دوم هشت مؤلفهی روحیهی کارآفرینی را _ که بهصورت طیف لیکرت تهیه شده بود _ دربرمیگرفت پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن براساس دیدگاه کارشناسان و متخصصان تأیید شد یافتهها نشان داد که میانگین روحیهی کارآفرینی کل افراد نمونه 26/3 و انحراف معیار آن 40/0بود در بین مؤلفههای روحیهی کارآفرینی، انگیزهی پیشرفت، بیشترین میانگین و استقلالطلبی کمترین میانگین را دارا بود همچنین میانگین روحیهی کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور 06/3 و دانشگاه علمی _ کاربردی 18/3 بود نتایج نشان داد روحیهی کارآفرینی دانشجویان پسر بیشتر از دختران است آزمون مقایسهی میانگین مؤلفههای روحیهی کارآفرینی در بین افراد نمونه نشان داد تمام مؤلفهها بهجز کنترل درونی، تحمل ابهام و ریسکپذیری، تفاوت معناداری دارند؛ بررسی مؤلفهها نیز نشان داد روحیهی کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علمی _ کاربردی از دانشجویان پیام نور بیشتر است
https://karafan.tvu.ac.ir/article_100492_432d764bfc816a36d14daae7f42547a6.pdf
2016-12-21
37
48
استقلالطلبی
انگیزهی پیشرفت
دانشجویان
دانشگاه پیام نور
دانشگاه علمی _ کاربردی
روحیهی کارآفرینی
معصومه
عیلامی
masomeh.ilami@gmail.com
1
دانشگاه پیام نور تهران پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معیارهای کارآفرینی دیجیتالی در وبسایت آمازون
امروزه با توجه به افزایش سریع رقابت و پیچیدگی عصر اطلاعات، سازمانها به آموزش مهارتهایی نیاز دارند که با علم روز پیشرفت کند برخی از این مهارتهای مهم و مؤثر، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است از طرفی، اینترنت بهسرعت به رسانهای فراگیر تبدیل شده و طبیعت تعاملی آن، سبب شده است که کارآفرینی از طریق آن بسیار مؤثر باشد کارآفرینی دیجیتالی1 از جدیدترین مفهومهای شکلگرفته در زمینهی فناوری اطلاعات و ارتباطات بهشمار میآید که در فضای کسبوکار مبتنی بر فاکتورهای دنیای دیجیتال، متولد میشود و رشد میکند کارآفرینی دیجیتالی درواقع راهاندازی نوعی کسبوکار است که در آن، ابزارهای دنیای آیتی، نقش بازیگران اصلی را داشته باشند شرکت آمازون از موفقترین شرکتهای تجاری در زمینهی کارآفرینی دیجیتالی است آمازون بزرگترین کتابفروشی آنلاین جهان بهشمار میرود یکی از دلایل موفقیت شرکت آمازون در کارآفرینی دیجیتالی، استفاده از استراتژی قدرتمند است در این مقاله ابتدا مفاهیم کارآفرینی و کارآفرینی دیجیتالی بررسی شده و سپس به بحث دربارهی مدل کسبوکار آمازون پرداخته شده است؛ بر این اساس میتوان منحصربهفرد بودن استراتژی آمازون را نتیجه گرفت در انتها به بررسی دلایل اصلی موفقیت آمازون و معیارهای کارآفرینی دیجیتالی در وبسایت این شرکت پرداخته شده است
https://karafan.tvu.ac.ir/article_100493_e21028a90e7304c9d744d15465232bfb.pdf
2016-12-21
49
62
استراتژی
کارآفرینی دیجیتالی
مدل کسبوکار آمازون
وفاداری مشتری
سمیرا
زنگویی
samirazangoei@yahoo.com
1
دانشگاه فنی و حرفه ای بیرجند آموزشکده سپیده کاشانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد روش تلفیقی تحلیل سلسلهمراتبی فازی شهودی (IFAHP) در اولویتبندی رشتههای جدید هر منطقه در دانشگاه فنی و حرفهای کشور
از مبحثهای بسیار مهم در برنامهریزی، برنامهریزی توسعهای، اجرای مراحل مختلف، ارزیابی روشها، روابط، معیارها، تجزیه و تحلیل و طبقهبندی و اختصاص درجهی اهمیت به پیشنهادها (آلترناتیوها) است در بعضی از برنامهها، بهویژه توسعهی آموزشهای فنی و حرفهای، معیارهای موجود از یک جنس نیست، یعنی بعضی کمّی و بعضی کیفیاند و گاهی معیارها باید خارج از سیستم انتخاب شوند؛ بنابراین برای اجرای مراحل برنامهریزی و انتخاب گزینه و راهکار مناسب، باید از روشی استفاده کرد که معیارهای مختلف (از هر جنس) را با مشخص کردن زیرمعیارها، از یک طرف به هدف برنامه و از طرف دیگر به گزینههای مختلف مرتبط کند و با تعیین ضرایب اهمیت همهی معیارها و گزینهها، به درجهبندی گزینهها بپردازد و در نهایت بهترین پیشنهاد را انتخاب کند با توجه به اینکه تصمیمگیرندگان گاهی طی تصمیمگیری چندمعیاره، در مقایسهی زوجی معیارها با هم و اولویتبندی گزینهها براساس هر معیار و اعمال ضرایب اهمیت با تردید مواجه میشوند، از مجموعههای کلاسیک و فازی معمولی برای ارزیابی درجهی تردید و عدم قطعیت نمیتوان استفاده کرد؛ این پژوهش برای حل چنین مسائلی استفاده از مجموعههای فازی شهودی را پیشنهاد داده و ضمن معرفی اینگونه مجموعهها و روابط موجود در آنها، روش تلفیق تحلیل سلسلهمراتبی AHP و مجموعههای فازی شهودی (IFSs) را برای استفاده در تصمیمگیریهای چندمعیاره بررسی کرده و در پایان، با تشریح مثالی در این خصوص و اجرای مراحل مختلف فرایند مربوط، کاربرد روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی شهودی در توسعهی آموزشهای فنی و حرفهای را بیان کرده است
https://karafan.tvu.ac.ir/article_100494_c2a8b8c695ff080f88e806050fc228f9.pdf
2016-12-21
63
75
اولویتبندی
تصمیمگیری چندمعیاره
فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی شهودی
مجموعههای فازی شهودی
مصطفی
دبیری
jalilialvand123@gmail.com
1
دانشگاه فنی و حرفه ای همدان شهید مفتح
AUTHOR
بهمن
صفری
safaribahman146@yahoo.com
2
دانشگاه فنی و حرفه ای همدان شهید مفتح
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پذیرش سیستم مدیریت یادگیری توسط دانشجویان با استفاده از مدل TAM (مطالعهی موردی: دانشگاه فنی و حرفهای)
امروزه آموزش در دانشگاههای معتبر سراسر جهان همگام با تکنولوژی روز، بهسمت استفاده از یک سیستم اطلاعاتی برای تسهیل در امر یادگیری گرایش پیدا کرده است در این سیستمها پردازش، ذخیره و انتشار مواد آموزشی از طریق اینترنت و وبسایت فراهم میشود در این تحقیق با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژی1 (TAM) به ارزیابی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم مدیریت یادگیری توسط دانشجویان پرداخته میشود مطالعهی حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی است و از تحقیقات کاربردی بهشمار میرود جامعهی آماری بهصورت تصادفی و شامل 452 نفر از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای است ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محققساخته شامل 41 سؤال است که روایی آن براساس نظر جمعی از خبرگان تأیید و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد 2/35 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی و 8/64 درصد در مقطع کاردانی بودند که میزان تسلط متوسط بر کامپیوتر با 3/55 درصد بیشترین فراوانی را داشت پس از تحلیل مشخص شد ابعاد سیستم مدیریت یادگیری شامل کیفیت محتوا، گستردگی استفاده از شبکه، قابلیتهای فردی، ویژگی رشتههای تحصیلی، درک محیط بهعنوان یادگیری آموزشی مستقل، جذاب و مؤثر در پذیرش سیستم مدیریت یادگیری2 (LMS) و درک مفید بودن و سهولت، تأثیر مثبت و معناداری دارند و ضریب اثر درک سهولت استفاده در پذیرش سیستم یادگیری 9/0 بود و بیشترین همبستگی بین قابلیتهای فردی و درک سهولت استفاده در پذیرش سیستم وجود داشت
https://karafan.tvu.ac.ir/article_100495_2b2e694b3f3027e0b48181b665125ea7.pdf
2016-12-21
77
93
آموزش مجازی
پذیرش فناوری
تکنولوژی
سیستم مدیریت یادگیری
LMS
TAM
مریم
مهدوی
mmahdavi2004@gmail.com
1
دانشگاه آزاد مدیریت تکنولوژی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش شایستگیهای حرفهای و کیفیت تدریس مدرسان در انطباق برنامهی درسی قصدشده بر اجراشدهی آموزشکدههای فنی و حرفهای خراسان شمالی
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شایستگیهای حرفهای و کیفیت تدریس در انطباق برنامهی درسی قصدشده با اجرا شدهی مدرسان آموزشکدههای فنی و حرفهای انجام گرفت روش پژوهش همبستگی بود جامعهی آماری کلیهی مدرسان آموزشکدههای فنی و حرفهای خراسان شمالی 398 نفر بودند نمونه از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی شامل مدرسان سه آموزشکدهی فنی و حرفهای دخترانهی انقلاب اسلامی بجنورد، کشاورزی مانه و سملقان و پسرانه جاجرم به تعداد 138 نفر انتخاب شد ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی شایستگیهای حرفهای امفادی (2001)، پرسشنامهی کیفیت تدریس سراج (2003) و پرسشنامهی انطباق برنامهی درسی قصدشده بر اجرا شدهی محقق ساخته بود دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل، رگرسیون و تحلیل واریانس یکراهه به کمک نرمافزار آماری spss22 و لیزرل تحلیل شد یافتههای پژوهش نشان داد بین شایستگیهای حرفهای و کیفیت تدریس مدرسان رابطهی معناداری وجود دارد؛ اما بین شایستگیهای حرفهای و انطباق برنامهی درسی قصدشده بر اجراشده (بهجز برخی مؤلفهها) و کیفیت تدریس با انطباق برنامهی درسی قصدشده بر اجرا شدهی مدرسان رابطهی معناداری وجود ندارد
https://karafan.tvu.ac.ir/article_100496_9bf188af9a0cb84b6806a0c5d13087d5.pdf
2016-12-21
95
111
برنامهی درسی
شایستگی های حرفه ای
کیفیت تدریس
مدرسان
تقی
اسدی
asadi.t88@gmail.com
1
دانشگاه آزاد تربت حیدریه علوم تربیتی
AUTHOR
حسین
مومنی مهموئی
2
دانشگاه آزاد تربت حیدریه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اعتماد الکترونیک مشتریان به فروشگاههای آنلاین با رویکرد کاهش ریسک
یکی از کاربردهای اینترنت که در سالهای اخیر، توجه زیادی به آن شده است، خرید و فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت است که با نام تجارت الکترونیکی شناخته میشود تجارت الکترونیکی بهدلیل امتیازاتش نسبت به تجارت سنتی، روزبهروز کاربران بیشتری را به خود جذب میکند و بهزودی به بستری بیرقیب برای تمام کسب و کارها تبدیل میشود یکی از چالشهای مهم در تجارت الکترونیکی، جذب مشتریان به خرید از یک وبسایت است مطالعات بسیاری نشان میدهد که خریداران در خرید آنلاین ریسک بیشتری نسبت به خرید سنتی احساس میکنند این ریسک درکشده، ناشی از بیاعتمادی خریداران به اعتبار فروشگاههای آنلاین و مالکان آنهاست هدف این پژوهش بررسی این مسئله است که چگونه اعتماد، تعامل افراد را با تجارت الکترونیکی تحت تأثیر قرار میدهد تا به این نتیجه برسد که چه معیارهای امنیتی باید در نظر گرفته شود تا ریسک کاهش یابد و راهکارهایی برای کاهش ریسک ارائه شود
https://karafan.tvu.ac.ir/article_100497_c497f3f2d8023461a4844a7a35b6eff7.pdf
2016-12-21
113
122
اعتماد الکترونیکی
تجارت الکترونیکی
جامعهی مجازی
فروشگاه آنلاین
کاهش ریسک
نگین
احقر بازرگان
1
دانشگاه اصفهان -
AUTHOR
مجید
محمدشفیعی
2
دانشگاه اصفهان مدیریت
AUTHOR